Editor Helsinki Oy

Nykyaikaisessa rakentamisessa unohdetaan pölyntorjunnan tärkeys

Lehdistötiedote   •   Maalis 30, 2012 09:16 EEST

Lähes kaikille on itsestään selvyys, että pöly on terveydelle haitallista, ja että se voi pahimmillaan aiheuttaa jopa syöpää. Myös liian moni kirvesmies jää ennenaikaisesti eläkkeelle kun keuhkot ovat loppu. Tätä seikkaa ei kuitenkaan haluta muuttaa, koska tekijöitähän saa aina lisää, joten suoranaista hyötyä pölyntorjunnassa ei tässä tapauksessa rahallisesti ole.

Kun asiaa lähdetään pohtimaan kokonaan toiselta kannalta, eli kuinka paljon urakoitsija voi oikeaoppisesta pölynhallinnasta hyötyä, paljastuukin seikkoja, jotka todellisuudessa säästävät kustannuksia. Varsinkin kun asian ottaa huomioon jo tarjous-/suunnitteluvaiheessa, voidaan huomata etuja, joissa pienilläkin investoinneilla saadaan merkittäviä säästöjä.

Kilpailuetu

Rakennusliikkeen kannattaa miettiä, mitkä ovat heidän asiakkaidensa asettamat vaatimukset? Minkälainen merkitys pölyttömällä työmaalla voi olla tilaajalle? Kun tarjouskilpailussa on vastakkain kaksi muuten tasavahvaa urakkatarjousta, joista toinen lupaa minimoida asukkaiden ja naapurustolle aiheutuvat pölyhaitat, muodostuu tämä seikka yleensä ratkaisevaksi. Itseasiassa hyvin hoidetulla pölynhallinnalla voidaan saada korkeampi urakkahinta, kun se osataan ”myydä” oikein.

Varsinkin korjausrakentamisen puolella kannattaa asettua asiakkaan asemaan: kuinka epämiellyttävää on asua asunnossa tai naapurustossa, joka on täynnä pölyä?

Mitä oikeaoppinen pölyntorjunta sitten vaatii?

Ensimmäiseksi on mietittävä mitä sellaisia työvaiheita urakassa on, jossa pölyä syntyy eniten, mm. purku, hionnat, laastien sekoitukset. Sitten on mietittävä miten työstä syntyvästä pölystä saadaan mahdollisimman paljon kiinni jo alkulähteellä. Näihin työvaiheisiin on kiinnitettävä huomiota, jos mahdollista, tilat rajataan ja valitaan sellaiset työvälineet sekä menetelmät, joilla pölynmuodostuminen on mahdollisimman vähäistä.

Lue lisää aiheesta Asiantuntijakanava Editorista, www.editori.fi.

Toimituspäällikkö Nora Helanto | p. 09 4241 2225 | nora.helanto(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi