Fazer Suomi

OAO Fazer publicerar ett frivilligt erbjudande från dess huvudsakliga aktieägare Fazer Bakeries B.V.

Lehdistötiedote   •   Helmi 28, 2014 09:38 EET

OAO Fazer har den 28 februari 2014 publicerat ett frivilligt anbud, där Fazer Bakeries B.V.
erbjuder sig att köpa alla aktier i OAO Fazer som ägs av dess minoritetsägare. Fazer Bakeries B.V. har meddelat om det frivilliga anbudet till den ryska centralbanken som har gett sitt medgivande till att framskrida i ärendet.

Huvudaktieägaren Fazer Bakeries B.V. erbjuder ett marknadspris på RUR 46.33 per aktie. Priset
har fastställts av det auktoriserade värderingsföretaget Russian Valuation Service.

Villkoren för erbjudandet finns i sin helhet i anbudshandlingen.

På frågor svarar:
Ulrika Romantschuk, SVP, Marketing & Communications, Fazer-koncernen
tfn. +358 40 566 4246, email ulrika.romantschuk@fazer.com.

Fazer-koncernenFazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltidstjänster. Företaget driver även restauranger och caféer. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på
bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Till Fazer Brands välkända produkter hör läckra bakverk och konfektyr. Fazer Food Services erbjuder god mat och kundanpassade servicelösningar inom contract catering. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2012, och antalet anställda är över 15 000.