Herlevi Capital Oy / Kill4IT

Ostaisitko käytetyn kannettavan tietokoneen?

Lehdistötiedote   •   Syys 28, 2010 14:59 EEST

Jokainen tietää, että IT-ympäristön teknologia kehittyy valtavaa vauhtia. Hetken kuluttua tietokoneen ostamisen ja käyttöönoton jälkeen voi tuntua jo siltä, että uusi kone kaikkine hienouksineen jäi jo uuden tulevan mallin jalkoihin. Kaikki tietokoneen käyttäjät eivät tarvitse työssään viimeisintä teknologiaa eivätkä koe silloin rahallisen sijoituksen niihin olevan kannattavaa. Käytetty, mutta täysin kunnostettu tietokone on silloin oikea valinta.

Yrittäjä voi yrityksensä elinkaaren aikana joutua tilanteeseen, jossa sen ei ole mahdollista tai edes järkevää ostaa kaikille työntekijöilleen uusia tietokoneita, tai sitoutua uusien tietokoneiden pitkiin 2-4 vuoden leasingaikoihin. Tällaisissa tilanteissa on järkevää harkita käytetyn, mutta kunnostetun tietokoneen hankintaa.

Tässä viisi seikkaa, jotka sinun tulee tietää, kun harkitset käytettyä kannettavaa tietokonetta:

1. Käytetyn ja kunnostetun tietokoneen ero

Käytetyllä tietokoneella on ollut yksi tai useampi käyttäjä aikaisemmin ja jokainen ovat jättäneet jälkensä koneeseen. Käytetty kone myydään usein sellaisessa kunnossa kuin se kaupanteko hetkellä on, mahdollisine puutteineen ja vikoineen.

Käytetty, mutta kunnostettu tietokone on turvallisin vaihtoehto. Monet yritykset vuokraavat kestäviä ja hyvin ylläpidettäviä tietokoneita esim. 2-3 vuodeksi. Tietokoneiden päivittäiset käyttäjät tiedostavat myös, että koneet ovat heillä ”vain lainassa”, joten he käsittelevät koneita myös helläkätisesti. Vuokrasopimuksen jälkeen koneet palautuvat valmistajalle tai myyjälle, joka kunnostaa, tarkistaa ja testaa koneet täydellisesti. Koneen muistit on tyhjennetty ja aiemmat ohjelmistot on poistettu. Tilalle ladataan uutta omistajaa varten vain kaikki tarpeelliset ja tilatut ohjelmistot.

2. Varmista laatu

Käytetty tietokone myydään ”sellaisenaan” eikä ostajalla ole mahdollisuutta sitä palauttaa.Kunnostettu kannettava tietokone on täysin kunnostettu, joten se ja sen toiminta on lähes uuden veroinen.

3. Varmista takuu

Useiden käytettyjä kannettavia tietokoneita kauppaavien tarjoukset tuntuvat houkuttelevilta. Ostaja ei saa kuitenkaan mielenrauhaa, sillä käytetyltä laitteelta puuttuu valmistajan tai jälleenmyyjän antama takuu. Ostaja ei voi varmistua ilman takuuta tietokoneen laadusta ja luotettavuudesta. Kunnostetulle tietokoneelle on aina joko valmistajan tai kunnostajan myöntämä takuu.

4. Vaadi vastinetta rahoillesi

Kunnostetut tietokoneet ovat luotettavia, sillä niiden suorituskyky ja ohjearvojen toimivuudet ovat samat kuin uusilla tietokoneilla. Kunnostetuilla laitteilla on myös uusia vastaava takuu. Kunnostetun laitteen hinta on kuitenkin vain osa vastaavan tuliterän tietokoneen hinnasta.

5. Tietokoneen elinkaaren pidentäminen on ekoteko

Valveutunut laitetoimittaja huolehtii asiakkaansa IT-ympäristön laitteiden kierrätyksestä, datan hävityksestä ja parhaimmillaan jatkaa laitteen elinkaarta kunnostamalla käytöstä poisjääneet koneet.

Lähde; HP Artikkeli ” Should you buy a used notebook PC?”

Teksti; Teija Kiho, Tarmo Herlevi

Tarmo Herlevi on 15 vuotta toiminut ICT –alalla yrittäjänä. Kokemusta on kertynyt runsaasti tietokoneiden huollosta, ICT –laitteiden ja palveluiden myynnistä, IT –ulkoistuspalveluista ja asiakkaiden IT –ympäristön kehittämisestä. Tarmon intohimona on auttaa suomalaisia PK -yrityksiä kasvamaan IT:n keinoin.

Herlevi Capital Oy on tunnettu Kill4IT -liiketoimintamallista. Yritys tarjoaa PK -yrityksille helposti halllittavia ja kustannustehokkaita kokonaisia IT -ympäristöjä. Yhtiö työllistää 6 henkilöä ja toimii Espoossa.