OUTOTEC OYJ

Outotec toimittaa ratkaisun rikastusjätteen käsittelyyn LKAB:lle Ruotsiin

Lehdistötiedote   •   Joulu 16, 2011 10:06 EET

Outotec on sopinut Luossavaara-Kiirunavaara AB:n (LKAB) kanssa rikastusjätteen sakeutuksen teknologiaratkaisun toimituksesta Svappavaaran rautamalmikaivokselle Ruotsin Lappiin. Sopimus on arvoltaan joitakin miljoonia euroja. Toimitukseen sisältyvät rikastusjätteen käsittelyprosessin suunnittelu, Outotecin tahnasakeutin rakennuksineen, putkitukset, sähköistykset, instrumentaatio, ohjausjärjestelmät sekä asennus-, käyttöönotto- ja koulutuspalvelut. Uusi prosessi otettaneen käyttöön lokakuussa 2012. Outotecin tahnasakeutusteknologia soveltuu erilaisten malmien rikastusjätteiden käsittelyyn ja myös esimerkiksi timanttikaivoksille. Tahnasakeutus poistaa rikastusjätteestä vettä ja vähentää kaivoksen vedenkulutusta noin kymmenyksellä sekä pienentää jätteen sijoitukseen tarvittavaa maa-alaa. Jähmeää tahnamaista rikastusjätettä voidaan käyttää myös sellaisenaan kaivoskäytävien täytössä, jolloin sivukivi palautuu alkuperäiseen sijoituspaikkaansa. "Toimitimme ja käynnistimme hiljattain vastaavan ratkaisun Laivan kultakaivokselle, joten tämä tilaus vahvistaa näkemystämme siitä, että rikastusjätteen käsittelyratkaisujen kysyntä jatkaa kasvuaan. Outotecin tavoite on kehittää kestäviä ratkaisuja rikastusjätteen käsittelyyn, ja saamamme tilaus on osoitus siitä, että tahnasakeutusteknologiamme täyttää asiakkaiden odotukset", sanoo Outotecin toimitusjohtaja Pertti Korhonen. Lisätietoja: OUTOTEC Jari Rosendal, Non-ferrous Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja puh.             020 529 2700       Eila Paatela, viestintäjohtaja puh.             020 529 2004      ,             0400 817 198       Sähköpostiosoitteet:etunimi.sukunimi@outotec.com JAKELU Keskeiset tiedotusvälineet www.outotec.com This announcement is distributed by Thomson Reuters on behalf of Thomson Reuters clients. The owner of this announcement warrants that: (i) the releases contained herein are protected by copyright and other applicable laws; and (ii) they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein. Source: Outotec Oyj via Thomson Reuters ONE [HUG#            1571945      ]