Vasemmistoliitto

Paavo Arhinmäki: Sopeuttamistoimet tehtävä verojen, ei leikkausten kautta

Lehdistötiedote   •   Marras 23, 2011 06:52 EET

Vasemmiston puheenjohtaja, kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki katsoo, että valtiontalouden mahdolliset sopeuttamistarpeet pitää hoitaa ennen muuta verotuksen, ei uusien leikkausten kautta.

Arhinmäen mukaan ensi maaliskuussa kokoontuvaan hallituksen kehysriihen kohdistuu suuria paineita. Silloin on tarkoitus arvioida, millaisia sopeuttamistarpeita valtiontaloudessa on sekä tehdä tähän liittyviä ratkaisuja.

- Selvää on, että silloin ei voida puhua vain leikkauksista. Tarkasteluun on otettava myös verotus ja sen oikeudenmukaisuus, Vasemmiston puoluevaltuuston kokouksessa lauantaina puhunut Arhinmäki sanoo.

Talouspoliittisesti on tärkeää huolehtia kotimaisesta kysynnästä ja työllisyydestä, erityisesti, jos vientikysyntä hiipuu. Leikkaukset ovat myrkkyä kotimaiselle kysynnälle.

- Vasemmisto on nostanut keskusteluun ajatuksen solidaarisuusverosta, joka kohdistuisi kaikkein suurituloisimpiin. Samoin olemme esittäneet varallisuusveron palauttamista progressiivisena. Jos sopeuttamistoimia joudutaan tekemään, joudumme myös keskustelemaan ylimpien ansiotulojen verotuksen kiristämisestä.

Arhinmäki muistuttaa, että vielä ei tiedetä, mikä talouden kokonaiskuva ensi maaliskuussa on. Epävarmuutta luovat Eurooppaan hiipivä taantuma ja Euroopan velkakriisi, erityisesti Kreikan, Italian ja Espanjan kärjistyvä tilanne. Siksi talouspolitiikan linjaa ei voi vielä paaluttaa.

Lisätietoja ja kommenttipyynnöt:
eduskunta-avustaja Antero Eerola puh. 050 574 1528