Suomen Moneta

Paavo Nurmen olympiaura kolmessa kultarahassa

Lehdistötiedote   •   Kesä 16, 2015 11:20 EEST

Paavo Nurmi Games -yleisurheilukilpailut alkavat reilun viikon päästä ja kisojen kynnyksellä Suomen Moneta ja PN Turku Oy julkistavat uuden Paavo Nurmen kunniaksi lyödyn kultarahan. Kultaraha on viimeinen raha Paavo Nurmi -trilogiassa, joka kertaa yhdeksänkertaisen olympiavoittajan kaikki olympialaiset Antwerpenista Amsterdamiin.

- Amsterdamissa Nurmi juoksi olympiakultaa ja kaksi hopeaa, ja ne mitalit jäivätkin hänen viimeisiksi olympiamitaleikseen. Los Angelesin olympialaisissa Nurmi ei enää saanut kilpailla, koska häntä pidettiin siinä vaiheessa jo ammattilaisurheilijana, Suomen Monetan maajohtaja Janne Häkkinen toteaa.

Uusin Paavo Nurmi -kultaraha on kunnianosoitus Nurmen saavutuksille Amsterdamissa, kun aikaisemmat kultarahat ovat nostaneet esiin Nurmen aikaansaannokset Antwerpenissa ja Pariisissa.

- Tuntuu todella hienolta olla tämän kultaraha -trilogian kautta mukana Nurmen perinnön vaalimisessa ja yleisurheilun tukemisessa, Janne Häkkinen toteaa.

Paavo Nurmi -kultarahat (2013–2015) on suunniteltu yhteistyössä PNG -kisajärjestäjien kanssa ja osa kultarahojen myyntituotosta suunnataan Paavo Nurmi Games -kisojen tukemiseen ja Paavo Nurmen merkittävän urheiluperinnön vaalimiseen.

- Suomen Monetan rooli Paavo Nurmi -perinnön vaalimisessa on merkittävä. Paavo Nurmi -juhlarahoista on muodostunut merkittävä osa sitä Paavo Nurmi tietoisuutta ja kulttuuria, jota olemme viime vuosina pyrkineet kehittämään ja vahvistamaan, niin Suomessa kuin ulkomaillakin, PN Turku Oy:n toimitusjohtaja Jari Salonen toteaa.

Uusinta Paavo Nurmi -kultarahaa lyödään 3 eri kokoa, joista pienin painaa 0,5 grammaa ja suurin 10 grammaa. Paavo Nurmi -kultarahat on suunnitellut Suomen Moneta ja niiden julkaisijana toimii Uuden-Seelannin liitännäisvaltio Niuen saari. Rahojen nimellisarvot ovat 10, 5 ja 2 Niuen dollaria.

Tekniset tiedot, Paavo Nurmi -kultarahat:

1.  PN, 10 g: Kulta: 90 %. Halkaisija: 26 mm. Lyöntimäärä: 150 kpl. Nimellisarvo: 10 Niue$
2.  PN, 3,455 g: Kulta: 90 %. Halkaisija: 21 mm. Lyöntimäärä: 500 kpl. Nimellisarvo: 5 Niue$
3.  PN, 0,5 g: Kulta: 99,9 %. Halkaisija: 11 mm. Lyöntimäärä: 1 000 kpl. Nimellisarvo: 2 Niue $

Kaikkien rahojen tunnuspuoli on samanlainen: Paavo Nurmi juoksemassa Amsterdamin stadion taustanaan sekä teksti IX Olympiad Amsterdam 1928.

Arvopuoli (10 ja 3,455 gramman rahat): Olympiatuli, kuningatar Elisabeth II:n muotokuva sekä Niue Island (lyöntimaa).

Arvopuoli (0,5 gramman rahat): tunnuspuolena Elisabeth II sekä teksti Niue Island

Kuvia ohessa

www.suomenmoneta.fi

Lisätietoa Paavo Nurmen tapahtumaviikoista ja Paavo Nurmi Games -kisoista: Harri Halme, Puh.: 040 7545 104, harri.halme(at)welho.com

www.paavonurmigames.fi

Oy Nordic Moneta Ab (Suomen Moneta) myy ja markkinoi keräilyrahoja ja -mitaleita Suomessa ja Baltiassa. Nordic Moneta on osa kansainvälistä Samlerhuset-konsernia, joka on keräilyrahojen ja -mitalien alalla suurimpia yrityksiä Euroopassa. Vuonna 2014 konsernin palveluksessa oli 320 henkilöä ja kokonaisliikevaihto kohosi 105,5 miljoonaan euroon.