Panimoliitto

Panimojuomien myynti kotimaassa laski – verojen korotukset siirtävät kaupankäyntiä Viroon

Lehdistötiedote   •   Elo 15, 2013 09:20 EEST

Panimojuomien myynti kotimaassa oli viime vuonna historiallisen huono, sama suuntaus jatkuu tänä vuonna. Suomalaiset joivat olutta, siideriä, long drink -juomia sekä kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia vuonna 2013 tammikuusta kesäkuun loppuun yhteensä 379,4 miljoonaa litraa.  Kotimaanmyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,9 miljoonaa litraa eli 1,0 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Vuoden 2012 alusta lähtien panimojuomien kotimaanmyynti on kutistunut puolessatoista vuodessa yli 55 miljoonaa litraa. Huomattava juomamarkkinoiden lasku tarkoittaa, että valtiolta jää saamatta arvonlisäverojen lisäksi 57 miljoonaa euroa alkoholiveroa ja 1,8 miljoonaa euroa virvoitusjuomaveroa.

”Edes lämpimät säät alkukesästä eivät nostaneet myyntiä plussan puolelle. Jos kotimaanmyynti laskee edelleen tuntuvasti, voivat kotimaiset työpaikat olla vaarassa. Koska veronkorotukset ohjaavat kuluttajia hakemaan juomansa Virosta, on panimoiden lähdettävä entistä kovemmin taistelemaan Tallinnan sataman markkinaosuuksista. Tehokkain keino matkustajatuonnin hillitsemiseksi ja työpaikkojen säilyttämiseksi olisi verojen lasku”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Vuoden 2011 tammi-kesäkuun tasosta panimojuomien kotimaan myynti on vähentynyt yli 25 miljoonaa litraa eli lähes 7 prosenttia. Sen sijaan vienti ulkomaanliikenteeseen, lähinnä Viron laivoille, on kasvanut merkittävästi. Tammi-kesäkuusta 2011 siiderin vienti kasvoi 105,8 prosenttia ja oluen 21,6 prosenttia verrattuna vuoden 2013 vastaavaan aikaan. Olutta vietiin ulkomaanliikenteeseen vuoden 2013 tammi-kesäkuussa 9,7 miljoonaa litraa ja siideriä 1,7 miljoonaa litraa. Vain noin puolet Viron tuonnista on kotimaisia tuotemerkkejä ja yhä suurempi osuus on muualla valmistettuja oluita.

Kotimainen panimoteollisuus työllistää lähes 30 000, kun mukaan lasketaan koko ketju pellolta pöytään. Joka kymmenes peltohehtaari kasvaa mallasohraa. Silti kotimaista olutta valmistavaa teollisuutta rangaistaan EU:n korkeimmalla olutverolla. Jo 20 % kaikesta Suomessa kulutetusta alkoholista tulee tilastoimattomasta kulutuksesta, josta suurin osa on matkustajatuontia. Matkustajatuonti on jo huomattavasti suurempaa kuin koko Suomen alkoholin ravintolamyynti.

Verotus kurittaa olutta väkeviä juomia enemmän

Pohjoismaisen alkoholitilaston mukaan Suomessa kulutetaan merkittävästi enemmän väkeviä alkoholijuomia kuin muissa Pohjoismaissa. Vuodesta 2000 viinien ja väkevien alkoholijuomien reaalihinnat ovat laskeneet ja samaan aikaan oluen, siiderien ja long drink -juomien reaalihinnat ovat nousseet. Tämä ilmenee Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportista Alkoholijuomien hintakehitys 2012. Edellinen alkoholijuomaveron nosto vuonna 2012 suosi väkeviä juomia ja viinejä, joiden verotusta kiristettiin 10 prosenttia, kun panimojuomien verotusta kiristettiin 15 prosenttia.

”Ilmeisesti hallitus on jälleen korottamassa mietojen alkoholijuomien veroa enemmän kuin väkevien. Hallituksen politiikka on hyvin ristiriitaista, kun toisaalta ehdotetaan miedon keskioluen laimentamista ja siirtämistä Alkoon, mutta veroratkaisuilla suositaan väkeviä juomia. Valtaosassa EU-maita alkoholivero painottuu väkeviin alkoholijuomiin. Tämäkö on meillä sitä vastuullista alkoholipolitiikkaa?”, Ussa ihmettelee.

Juoma 2013
Muutos
Muutos ed. vuosi %

milj. l. milj.l. milj. l.
 Olut 191,5 192,3 -0,8 -0,4
 Siideri 15,2 15,3 -0,05 -0,3
 Long drinkit 19,1 20,5 -1,4 -6,8
 Virvoitusjuomat 119,4 124,1 -4,7 -3,8
 Kivennäisvedet 34,2 31,1 3,0 9,8
 Kokonaismyynti 379,4 383,3 -3,9 -1,0

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677

Seuraa meitä Twitterissä @panimoliitto
www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.