Panimoliitto

Panimojuomien myynti romahti – valtio menetti yli 50 miljoonaa euroa alkoholiverotuloja

Lehdistötiedote   •   Helmi 21, 2013 09:07 EET

Panimojuomia myytiin vuonna 2012 yhteensä 774,6 miljoonaa litraa. Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 51,4 miljoonaa litraa eli 6,2 prosenttia. Näin rajua myynnin laskua ei ole nähty aiemmin. Mietojen alkoholijuomien myynti laski edellisvuoteen verrattuna peräti 7,4 prosenttia ja alkoholittomien juomien 4,4 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Alkoholijuomaveroa korotettiin oluen, siiderin ja long drink -juomien osalta 15 prosenttia vuoden 2012 alusta.  Samaan aikaan virvoitusjuomaveroa nostettiin 11 senttiin litralta. Huima 51 miljoonan litran myynnin lasku tarkoittaa, että valtiolta jää saamatta arvonlisäverojen lisäksi 53 miljoonaa euroa alkoholiveroa ja 1,6 miljoonaa euroa virvoitusjuomaveroa.

”Panimoteollisuus on laitettu viime vuosien veronkorotuksilla ahtaalle. Viime vuoden myynti laski poikkeuksellisesti yhtä aikaa kaikissa juomakategorioissa. Veroratkaisuja tehtäessä päättäjien tulisi arvioida tarkkaan, ettei veronkorotuksilla vaaranneta alan työpaikkoja. Panimoteollisuus työllistää kotimaassa suoraan 2 300 ja välillisesti 30 000 henkilöä”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Veronkorotusten ohella myyntiä painoivat sateinen kesäsää ja kaupan sisäänostot edellisenä vuonna ennen veronkorotuksia. Alkoholijuomien kulutus on ollut laskusuuntainen jo viisi vuotta peräkkäin.

”Näyttää siltä, että alkoholinkulutuksen väheneminen on pysyvää, eikä veronkorotuksia tai radikaaleja muutoksia alkoholilakiin tarvita”, Ussa toteaa.

Korkea verotus vie ostajat Viroon

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportista Alkoholijuomien hintakehitys 2011 käy ilmi, että oluen ja long drink -juomien reaalihinnat ovat nousseet vuodesta 2000. Samaan aikaan muiden alkoholijuomien reaalihinnat ovat laskeneet. Panimojuomien verotusta kiristettiin vuoden alusta muita alkoholijuomia enemmän. Suomi verottaa olutta 53 prosenttia enemmän kuin Ruotsi. Suomen olutvero onkin EU-maiden korkein ja jopa viisinkertainen Viroon nähden.

”Valtio ohjaa veropolitiikallaan kuluttajat hakemaan juomat puolta halvemmalla Virosta ja verotuotot jäävät naapuriin. Matkustajatuonti on muuttunut kassikaupasta pakettiautoilla tapahtuvasi viinaralliksi. Alkoholiveronkorotukset eivät enää tuo rahaa valtion kassaan entiseen malliin, kun veropohja on kaventunut matkustajatuonnin vuoksi”, Ussa sanoo.

Yhä enemmän juomia myydään ulkomaanliikenteeseen, lähinnä Viron laivoille. Olutta vietiin ulkomaanliikenteeseen 21,4 miljoonaa litraa. Oluen vienti laivoille kasvoi 4,5 miljoonaa litraa eli 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Siideriä vietiin ulkomaanliikenteeseen 2,5 miljoonaa litraa. Kasvua oli 0,9 miljoonaa litraa eli yli 50 prosenttia.

KOTIMAANMYYNTI 2012

Kokonaismyynti

-51,4

-6,2

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. (09) 148 871 (ETL vaihde), GSM 050 370 8677
Seuraa meitä Twitterissä @panimoliitto
www.panimoliitto.fi

Tutustu tilastoihin Panimoliiton nettisivuilla:

Kotimaanmyynti 1980-2012
Oluen myynti jakeluteittäin 1999-2012
Pakkausjakaumat 1999-2012

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.