Panimoliitto

Panimoteollisuuden alkuvuoden myynti historiallisen huono

Lehdistötiedote   •   Kesä 05, 2013 08:00 EEST

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti 1.1.2013–30.4.2013

Panimoteollisuuden alkuvuoden myynti historiallisen huono

Panimojuomien myynti oli tammi-huhtikuussa 2013 vähemmän kuin aikoihin. Edellisvuoden saman ajanjakson heikko tulos, 228,4 miljoonaa myytyä juomalitraa, alitettiin lähes kahdella prosentilla myynnin kokonaismäärän jäädessä 224,6 miljoonaan litraan. Kasvukäyrällä ovat ainoastaan kivennäisvedet sekä myynti Viron laivoille.

– Viime vuosi oli koko kotimaisen panimoalan historian heikoin, ja valitettavasti tästä vuodesta näyttää tulevan kotimaanmyynnin osalta vieläkin huonompi. Viime vuoden vaatimattomaan tulokseen vaikuttivat osaltaan edellisvuoden sisäänostot. Varovaisesti arvioiden laskua on normaalivuoteen verrattuna jopa 4 prosenttia, arvioi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Kivennäisvesien myynti ja ulkomaanliikenne kasvussa

Poikkeuksen laskusuhdanteeseen tekevät yhä myyntiään hienoisesti lisäävät kivennäisvedet. Sen sijaan vienti lähinnä Viron laivoille on kasvanut huimasti. Tasaisen alkuvuoden jälkeen vienti ulkomaanliikenteeseen kasvoi edellisvuoteen verrattuna pelkästään huhtikuussa oluen osalta lähes 16 prosenttia ja siiderin osalta peräti 51 prosenttia.

– Kehitys on linjassa Viron matkustajamäärien kasvun kanssa. On hyvä huomioida, että Viron tuonnista vain noin puolet on kotimaisia tuotemerkkejä ja yhä suurempi osuus on muualla valmistettuja oluita, Ussa sanoo.

Ero Suomen ja Viron olutverojen välillä on EU-alueen suurin

Ussa kiittelee viranomaisia hienosta työstä, jota se on tehnyt Virosta tuodun alkoholin välitystoiminnan kitkemiseksi. Alkoholia kannetaan lahden yli usein nimenomaan alaikäisille. Julkisuudessa on palloteltu ajatuksia esimerkiksi tuontikiintiöistä ja rajavalvonnan kiristämisestä ongelman ratkaisemiseksi.

– Tehokkain keino välitystoiminnan estämiseksi ja rajakaupan hillitsemiseksi on kilpailukykyinen verotus. Tilanne pahenee entisestään, jos veroeroa edelleen kasvatetaan, Ussa varoittaa.

Suomen ja Viron välistä kuilua oluen verotuksessa kuvaa hyvin se, että Viro joutuisi nostamaan olutveroaan 5 prosenttia jokaisena vuotena 32 vuoden ajan saavuttaakseen Suomen nykyisen olutveron tason. Kuilua tuskin kurotaan umpeen naapurimaan veronkorotuksia odottelemalla.

– Alkoholimyynnin tuotot ovat Virolle merkittäviä. Lehtitietojen perusteella Viron valtio tienaa alkoholin myynnillä enemmän kuin palkkaverolla.

Panimoliiton mukaan ainoa tapa nostaa kotimainen panimoteollisuus jaloilleen on veronkorotusten peruminen ja maltillinen alkoholiveron laskeminen.

– Perumalla veropäätökset hallitus tukee kotimaisia työpaikkoja, vastuullista alkoholipolitiikkaa ja dynaamista veropolitiikkaa, jossa verotuotot tulevat käytettäväksi siellä, missä haitatkin hoidetaan, Ussa sanoo.

KOTIMAAN MYYNTI 1.1.2013–30.4.2013

Kokonaismyynti

-3,9

-1,7

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset. Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää vuoden 2011 alusta lähtien kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Lisätiedot:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, GSM 045 269 7711
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, GSM 050 370 8677

Seuraa meitä Twitterissä @panimoliitto.
www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan neljänneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.