Picosun Oy

Picosun järjestää Kiinan ensimmäisen tieteellisen ALD-kokouksen

Lehdistötiedote   •   Loka 19, 2010 08:14 EEST

ESPOO Suomi ja SHANGHAI Kiina, 19. lokakuuta 2010 - Suomalainen maailmanlaajuisesti operoiva huippuluokan atomikerroskasvatusjärjestelmiä (atomikerroskasvatus, atomic layer deposition = ALD) valmistava Picosun Oy organisoi yhteistyössä Fudanin yliopiston, Picosunin Kiinan edustajan Beijing Honoprofin, Kiinan tiedeakatemian Shanghai Institute of Technical Physicsin, Nanjingin yliopiston ja National Engineering Research Center for Nanotechnologyn kanssa ensimmäisen Kiinassa koskaan järjestetyn tieteellisen ALD-kokouksen maanantaina ja tiistaina Lansheng hotellissa Shanghaissa.

1st ALD Scientific Meeting 2010 China was -kokous oli omistettu atomikerroskasvatuksen tieteelle ja teknologialle. Kokous tarjosi eri puolilta Kiinaa tulleille ALD-asiantuntijoille ja ALD:n käyttäjille foorumin tavata ja vaihtaa ajatuksia.

Tilaisuuden avannut järjestelykomitean puheenjohtaja, professori Wei Zhang Fudanin yliopistosta alleviivasi kuinka tärkeää on saada kiinalainen ALD-yhteisö samojen seinien sisään kartoittamaan tämän teknologian tulevaisuutta maassa.

"Tämä kokous edeltää Kiinan tulevia ALD konferensseja, luo pohjaa tiedeyhteisön valtakunnalliselle ja kansainväliselle yhteistyölle sekä kehittää Kiinan ALD-työtä," sanoi Picosunin sovellusjohtaja, tohtori Wei-Min Li, tilaisuuden toinen puheenjohtaja. "Picosun on erittäin iloinen voidessaan yhdessä kiinalaisten kumppaniensa kanssa luoda tämän tapahtuman," sanoi Picosunin toimitusjohtaja Juhana Kostamo.

Kokouksen ensimmäinen pääpuheenvuoro oli arvatenkin sen odotetuin. Kiinan ALD-yhteisöllä oli ensimmäistä kertaa mahdollisuus kuulla suoraan tohtori Tuomo Suntolaa, Picosunin hallituksen jäsentä ja miestä, joka jo vuonna 1974 keksi ALD:n. Tunnin mittaisen esityksen otsikko “ALD for Advanced Semiconductor and Nanotechnology Manufacturing” ei olisi voinut olla ajankohtaisempi, koska ALD on vihdoin tunkeutumassa valmistavan teollisuuden palvelukseen hyvin laajalla rintamalla.

Osallistujat kuulivat myös Helsingin yliopiston professori Mikko Ritalan, yhden maailmanlaajuisestikin merkittävimmän ALD-tutkijan päivittävän ALD:n lähdeainekemiaa koskevan tiedon. Professorit Xin Chen Shanghain tieteellisen fysiikan instituutista, Yigang Yang Tsinghuan yliopistosta, Hongtao Wang Zhejiangin yliopistosta, Honxia Liu Xidiangin yliopistosta, Aidong Li Nanjingin yliopistosta ja Shijin Ding Fudanin yliopistosta toivat esille mielenkiintoisen kirjon erilaisia tieteellisiä esityksiä ja vetivät yhteisiä keskusteluita.

Tiistaina Picosunin toimitusjohtaja Juhana Kostamo, sekä sovellusjohtaja, tohtori Wei-Min Li maalasivat kuvan maailmanlaajuisesta ALD-näyttämöstä, ja selittivät, miten Picosun on onnistunut ALD-järjestelmiensä avulla luomaan yhtenäisen sillan tutkimuksen ja tuotannon välille. Kokous päättyi innostavaan kierrokseen Shanghain tieteellisen fysiikan instituutin ALD-laboratoriotiloissa, jossa osallistujilla oli mm. tilaisuus vertailla omia kokemuksiaan Picosunin ALD-järjestelmistä.

"Kiina on erittäin tärkeä markkina Picosunille, ja Picosun on erittäin vahva täällä. On ollut hyvin rohkaisevaa todistaa, kuinka innokkaasti kiinalaiset tiedemiehet ovat tarttuneet mahdollisuuteen toimia tiennäyttäjinä, ja esitellä ALD osaksi teknisiä sovelluksiaan tässä maailman nopeimmin kasvavassa taloudessa ," Juhana Kostamo sanoi.

Suomalainen maailmanlaajuisesti operoiva huippuluokan atomikerroskasvatusjärjestelmiä valmistava Picosun Oy kehittää ja valmistaa ALD -reaktoreita mikro- ja nanoteknologian sovelluksiin. Picosunilla on maailmanlaajuinen myynti- ja huoltoverkko. Picosunin pääkonttori sijaitsee Espoon Otaniemessä, tuotanto Kirkkonummella, ja yrityksen Pohjois-Amerikan päämaja Detroitissa, Michiganin osavaltiossa USA:ssa. Picosunin SUNALE™ ALD -laitteistoja on myyty johtaviin yliopistoihin, sekä yritysten tuotekehitys- ja tuotantotarkoituksiin eri puolille Eurooppaa, Pohjois-Amerikkaa ja Aasiaa. Suomessa on maailman pisimmät perinteet ALD -reaktoreitten valmistuksessa. Picosun on osa Stephen Industries Inc Oy –konsernia.

Lisätietoa:
Picosun Oy, Juhana Kostamo, toimitusjohtaja