Picosun Oy

Picosun Shanghain maailmannäyttelyssä Kiinassa

Lehdistötiedote   •   Loka 17, 2010 18:14 EEST

ESPOO Suomi ja SHANGHAI Kiina, 18. lokakuuta 2010 - Suomalainen maailmanlaajuisesti operoiva huippuluokan atomikerroskasvatusjärjestelmiä (atomikerroskasvatus, atomic layer deposition = ALD) valmistava Picosun Oy esitteli itsensä ainoana nanoteknologiayhtiönä kiinalaisille yrityksille, sijoittajille ja viranomaisille osana puhtaan teknologian Cleantech Finland Smart Days-seminaaria Shanghain maailmannäyttelyssä perjantaina.

Ulkomaankauppa-ja kehitysministeri Paavo Väyrynen avasi seminaarin yhdessä Wang Jingzhenin, Kiinan kansainvälisen kaupan edistämisneuvoston varapuheenjohtajan, ja Lu Liruin, Shanghai Technology Transfer & Exhangen varatoimitusjohtajan kanssa. Seminaari pidettiin maailmannäyttelyn Suomi-paviljongissa, ”Kirnussa”.

Yhteistyö puhtaan teknologian alalla on keskeinen yhteistyön alue Suomen ja Kiinan välillä, ja kasvaa edelleen. Seminaarin teemat ulottuivat käsitteestä  älykäs kaupunki älykkään energian ja –veden ratkaisuihin.

Picosunin sovellusjohtaja, tohtori Wei-Min Li piti tilaisuudessa suomalaisyritysten puolesta ensimmäisen pääpuheenvuoron. Esityksessään hän kuvasi ALD-teknologian puhtaille teknologioille tarjoamien tavattomien mahdollisuuksien koko kirjon.  Wei-Min Li osallistui myös erilliseen cleantech-ratkaisuja kartoittaneeseen paneelikeskusteluun. Lisäksi Wei-Min Li osallistui päivän aikana kiinalaisen valtamedian järjestämään pyöreän pöydän keskusteluun aiheesta.

"Yhteistyö kestävän kehityksen teknologioissa ja ratkaisuissa on sekä Suomelle että Kiinalle tärkeää. Kiinan odotetaan kasvavan suurimmaksi cleantech-markkinaksi seuraavan viiden vuoden aikana,” kertoi Finnish Environmental Cluster for China’n johtaja Ari Makkonen.

"Picosun on erittäin vahva Kiinan ALD-markkinoilla. ALD-tekniikka sinänsä voi tarjota ja tarjoaa teollisuudelle erilaisia uusia mahdollisuuksia kehittää tuotteitaan vastaamaan ympäristöhaasteisiin huomisen maailmassa. Picosun on nopeasti siirtymässä kohti teknologista markkinajohtajuutta tuotantotason ALD-järjestelmissä, erityisesti uusilla teollisuudenaloilla,” kertoi tohtori Wei-Min Li.

Suomalainen maailmanlaajuisesti operoiva huippuluokan atomikerroskasvatusjärjestelmiä valmistava Picosun Oy kehittää ja valmistaa ALD -reaktoreita mikro- ja nanoteknologian sovelluksiin. Picosunilla on maailmanlaajuinen myynti- ja huoltoverkko. Picosunin pääkonttori sijaitsee Espoon Otaniemessä, tuotanto Kirkkonummella, ja yrityksen Pohjois-Amerikan päämaja Detroitissa, Michiganin osavaltiossa USA:ssa. Picosunin SUNALE™ ALD -laitteistoja on myyty johtaviin yliopistoihin, sekä yritysten tuotekehitys- ja tuotantotarkoituksiin eri puolille Eurooppaa, Pohjois-Amerikkaa ja Aasiaa. Suomessa on maailman pisimmät perinteet ALD -reaktoreitten valmistuksessa. Picosun on osa Stephen Industries Inc Oy –konsernia.

Lisätietoa:

Picosun Oy, Juhana Kostamo, toimitusjohtaja