Novo Nordisk

Pitkävaikutteiselle Levemir® -insuliinille myönteinen korvattavuuspäätös

Lehdistötiedote   •   Marras 07, 2013 14:27 EET

Lääkkeiden hintalautakunta on torstaina 7.11.2013 pidetyssä kokouksessaan hyväksynyt detemirinsuliinille (kauppanimeltään Levemir®) ylemmän (100 %) erityiskorvattavuuden. Korvattavuus jatkuu keskeytyksettä ja nykyisessä laajuudessaan. Detemirinsuliinin korvattavuutta koskeva päätös on voimassa vuoden 2015 marraskuun loppuun asti.

Levemir® -insuliinia käyttää Suomessa noin 40 000 diabeetikkoa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä hintalautakunnan päätökseen, sillä se ottaa huomioon diabetespotilaiden yksilöllisen hoidon tarpeen, toteaa Novo Nordisk Farma Oy:n lääketieteellinen johtaja, diabeteslääkäri Tero Saukkonen. – Eri insuliinit poikkeavat toisistaan ja vaikuttavat diabeetikoihin eri tavoin. Levemir® -insuliinin käyttäjillä on esimerkiksi todettu vähemmän liian alhaisen verensokerin aiheuttamia vakavia hypoglykemiakohtauksia kuin muiden insuliinien käyttäjillä[i], Saukkonen jatkaa.

Detemirinsuliini on ollut markkinoilla vuodesta 2004. Novo Nordiskin markkinoima detemirinsuliini on ollut 100 % erityiskorvattava tyypin 1 diabeetikoille vuodesta 2005 ja tyypin 2 diabeetikoille vuodesta 2007.

Myönteinen korvauspäätös myös ateriainsuliini NovoRapid® FlexPen® -valmisteelle

Lääkkeiden hintalautakunta käsitteli tänään kokouksessaan myös aspartinsuliinia sisältävän NovoRapid® -valmisteen FlexPen® -pistoskynän uusintahakemuksen. NovoRapid® FlexPen® -valmisteen erityiskorvattavuus (100%) jatkuu myös keskeytyksettä nykyisessä laajuudessaan. NovoRapid® FlexPen® -valmistetta koskeva päätös on voimassa 30.11.2016 saakka.

NovoRapid® FlexPen® –valmisteella on Suomessa noin 31 000 käyttäjää. FlexPen® on maailman käytetyin insuliinikynä.

Lisätietoja:

Yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja Karoliina Vuopala

Puh: 050 4320708

kvup@novonordisk.com

Lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen

Puh: 040 843 3339

tskk@novonordisk.co

[i] Haukka J ym. Evaluation of the incidence and risk of hypoglycemic coma associated with selection of basal insulin in the treatment of diabetes: a Finnish register linkage study. Pharmacoepidemology and Drug Safety. DOI 10.1002/pds.3534, 2013.

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Novo Nordisk on johtavassa asemassa myös veren hyytymishäiriöiden, kasvuhäiriöiden ja naisten vaihdevuosien hormonihoidon alueilla.
Lisätietoa on luettavissa: www.novonordisk.fi ja www.novonordisk.com

Seuraa uutishuonettamme Mynewsdeskissä http://www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/novo-nordisk