Pohjola Pankki

Pohjantähden ja Pohjola Vakuutuksen suunniteltu sulautuminen lisää vakuutustyöpaikkoja Hämeenlinnassa

Lehdistötiedote   •   Syys 29, 2010 16:01 EEST

Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö ja Pohjola Vakuutus Oy yhdistyvät huhtikuussa 2011, mikäli osapuolten yhtiökokoukset hyväksyvät hallitusten yhteisen sulautumissuunnitelman. Pohjantähden ja Pohjola Vakuutus Oy:n ylimääräiset yhtiökokoukset järjestetään arviolta 8.12.2010. Yhtiöiden hallitukset uskovat suunnitelman olevan sekä Pohjantähden asiakkaiden että henkilökunnan edun mukainen. Suunnitelman toteutuminen lisäisi vakuutusalan työpaikkoja Hämeenlinnassa.

Jos sulautumissuunnitelma hyväksytään, Pohjantähden vakuutuskanta ja sopimukset siirtyvät Pohjolaan ja Pohjantähden asiakkaista tulee Pohjola Vakuutuksen asiakkaita. Pohjantähden vakuutuksenottajat eli asiakasomistajat saavat sulautumisvastikkeen rahana. Tarjottu sulautumisvastike Pohjantähden osakkaille on yhteensä 80 miljoonaa euroa, mikä jakautuu vakuutuksenottajille ja takuupääoman omistaja Ilmariselle.

Suunnitelman mukaan Pohjantähden asiakkaiden vakuutusehdot säilyvät voimassaolevien sopimusten mukaisina kahden vuoden siirtymäajan. Siirtymäaikana tai sen päätteeksi Pohjantähden vakuutukset muutetaan sopiviksi Pohjolan vakuutuksiksi siten, että ehdot eivät heikkene.

- Asiakasomistajamme hyötyvät järjestelystä taloudellisen vastikkeen muodossa ja palvelutarjonnan monipuolistuessa. Asiakkaiden vakuutusturva säilyy ennallaan sulautumisen jälkeen, toteaa Pohjantähden hallituksen puheenjohtaja Jaakko Tuomikoski.

Lisäksi hankkeen tarkoituksena on kasvattaa vakuutusalan työpaikkojen määrää Hämeenlinnassa. Pohjola tarjoaa töitä kaikille Pohjantähden nykyisille toimihenkilöille sekä vakuutusedustajille. Nykyisen henkilökunnan lisäksi Pohjola aikoo palkata Hämeenlinnan perustettavaan uuteen palvelukeskukseen vähintään 50 uutta toimihenkilöä.

- Pohjola Vakuutuksen asiakasmäärän voimakas kasvu on luonut tarpeen lisätä henkilöstöä etenkin asiakaspalvelutehtäviin. Pystymme yhdessä vastaamaan paremmin tuleviin haasteisiin, Pohjolan toimitusjohtaja Mikael Silvennoinen sanoo.

Pohjola Vakuutus lähestyi Pohjantähden hallitusta yhdistymistarjouksella helmikuussa 2010. Pohjantähden hallitus tutki tarjouksen perusteellisesti yhdessä taloudellisen neuvonantajan kanssa ja esittää nyt yhtiökokoukselle hyväksyttäväksi yhtiöiden yhteisen sulautumissuunnitelman. Pohjantähden yhtiökokouksessa päätöksen tekevät osakkaat eli vakuutuksenottajat ja takuupääoman omistaja Ilmarinen. Sulautumissuunnitelman mukaan Pohjantähti yhdistettäisiin Pohjola Vakuutukseen. Yhtiökokous voi joko hyväksyä tai hylätä sulautumissuunnitelman, ei muuttaa sitä.

Hankkeen toteutuminen edellyttää, että vähintään 2/3 äänistä puoltaa sulautumissuunnitelman hyväksymistä arviolta 8.12.2010 järjestettävässä Pohjantähden ylimääräisessä yhtiökokouksessa. Sulautumisen toteutuminen edellyttää myös viranomaisten hyväksyntää.

- Hallituksen ja ulkopuolisten asiantuntija-arvioiden mukaan yhdistymistarjous on taloudellisesti perusteltu ja Pohjantähden asiakasomistajien edun mukainen. Pohjantähdellä on takana historiansa paras vuosi, ja se näkyy nyt sulautumisvastikkeen suuruudessa. Yhdistymisen myötä tulevaisuuden haasteisiin vastaa isompi Pohjolasta ja Pohjantähdestä muodostuva kokonaisuus, jolla on entistä paremmat edellytykset täyttää vakuutusalan lisääntyvän sääntelyn vaatimukset, toteaa Tuomikoski.

Mikäli suunnitelma hyväksytään, vakuutuksenottajille eli asiakasomistajille maksettava, arviolta 71,5 miljoonan euron vastikeosuus jakautuu vastikkeeseen oikeutettujen osakkaiden kesken heidän vuosien 2005-2009 aikana suorittamiensa ensivakuutusmaksujen yhteenlasketun määrän osoittamassa suhteessa.  Vastikkeeseen ovat oikeutettuja ne asiakasomistajat, joilla on ollut yhtiöstä otettu viimeistään kalenterivuoden 2009 lopussa voimassa ollut vakuutus ja joilla on Pohjantähdessä voimassa oleva vakuutus sulautumista käsittelevän ylimääräisen yhtiökokouksen aikaan ja jotka sulautumisen täytäntöönpanon rekisteröintihetkellä edelleen ovat Pohjantähden yhtiöjärjestyksen 8 §:n mukaan yhtiön osakkaita. Vastike on saajalleen veronalaista pääomatuloa. Mahdolliset veron lievennykset selviävät myöhemmin.

- Ilmarinen suhtautuu myönteisesti järjestelyyn. Ilmarinen on eläkevakuutusyhtiö, jonka yhteydet asiakkaisiin hoidetaan pääosin yhteistyöyhtiöiden Pohjolan ja Pohjantähden kautta. Järjestelyn myötä yhtiö voi hoitaa asiakassuhteitaan yhden yhteistyötahon eli Pohjolan kautta, Ilmarisen asiakasjohtaja Timo Aro sanoo.

Pohjantähti järjestää aiheesta tiedotustilaisuuden tänään keskiviikkona 29.9.2010 klo 11 osoitteessa Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna, Possentie 7, Hämeenlinna.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Mikael Silvennoinen, Pohjola,  p. 010 252 2549 (soittopyyntö)
Talous- ja rahoitusjohtaja, Pohjola, Jouko Pölönen, p. 010 252 3405
Hallituksen puheenjohtaja Jaakko Tuomikoski, Pohjantähti, p. 010 284 3447 (soittopyyntö)
Toimitusjohtaja Petri Suni, Pohjantähti, p. 020 763 4069 (soittopyyntö)

Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö lyhyesti
Pohjantähti on vuonna 1895 perustettu asiakkaiden omistama keskinäinen vakuutusyhtiö. Pohjantähti tarjoaa vakuutuspalveluita kotitalouksille, maatalouksille sekä yrityksille. Yhtiöllä on 33 palvelukonttoria ja 11 palvelu- ja myyntipistettä ympäri Suomea. Vuonna 2009 Pohjantähden vakuutusmaksutulo oli noin 80 miljoonaa euroa ja yhtiön palveluksessa on 316 henkilöä.  www.pohjantahti.fi

Pohjola ja Pohjola Vakuutus Oy lyhyesti
Pohjola on suomalainen finanssipalvelukonserni, joka tarjoaa yritys- ja yhteisöasiakkaille monipuoliset pankki-, vahinkovakuutus- ja varainhoitopalvelut. Yksityishenkilöille Pohjola tarjoaa kattavat vahinkovakuutus- ja private banking -palvelut.
Pohjola on Suomen johtava vahinkovakuuttaja. Konsernin vahinkovakuutuspalveluista vastaavat yleisvahinkovakuutusyhtiö Pohjola Vakuutus Oy, ammattiliikenteen vakuuttamiseen keskittynyt A-Vakuutus Oy, matkavakuuttamiseen erikoistunut Vakuutusosakeyhtiö Eurooppalainen ja Baltian maissa toimivat Seesam-yhtiöt. Pörssinoteerattu Pohjola Pankki Oyj (Pohjola) on osa OP-Pohjola-ryhmää, joka on johtava finanssiryhmä Suomessa. OP-Pohjola-ryhmään kuuluu yli 200 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP-Keskus tytär- ja lähiyhteisöineen, joista Pohjola on suurin.

Pörssinoteerattu Pohjola Pankki Oyj (Pohjola) on osa OP-Pohjola-ryhmää, joka on johtava finanssiryhmä Suomessa. Pohjola toimii ryhmän keskuspankkina ja vastaa ryhmän kansainvälisestä toiminnasta. OP-Pohjola-ryhmään kuuluu yli 200 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP-Keskus tytär- ja lähiyhteisöineen, joista Pohjola on suurin.

HUG#1447543