Suomen Standardisoimisliitto SFS

Pohjoismaisen ympäristömerkin 20-vuotiskampanja käynnistyy tänään

Lehdistötiedote   •   Loka 04, 2010 11:32 EEST

Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki juhlii tänä vuonna 20-vuotista taivaltaan. Suomessa juhlavuosi huipentuu 4.-17.10. vietettäviin Joutsenviikkoihin, joiden teemana on ”Sulka hattuun suomalaiset”.

”Sulka hattuun suomalaiset” -kampanjan tavoite on muistuttaa Joutsenmerkistä ja tuoda esiin joutsenmerkittyjä tuotteita. Valitsemalla ympäristömerkityn tuotteen voit kerätä vastuullisuuden sulkia hattuusi. Kohderyhmä koostuu ”vaalean vihreistä kuluttajista”. Tämä ryhmä haluaa vaikuttaa ympäristöön, mutta helpolla tavalla.

Kampanja toteutetaan viikoilla 41-42 netti-, printti- sekä ulkomainonnan keinoin ja mainokset näkyvät mm. suurten kaupunkien busseissa. Kampanjaan osallistuu Joutsenmerkin 14 luvanhaltijayritystä.

Kampanja tulee näkymään myös kaupoissa – mm. Valintataloissa, Lidlin myymälöissä, osassa K-Rautoja ja Rautia-myymälöitä sekä Citymarkettien edustalla ympäri Suomen.

Joutsenviikoilla tapahtuu muutakin. Joutsenmerkki on mukana Ympäristömessuilla Helsingin Messukeskuksessa 6-9.10 sekä Eettinen kuluttaja -näyttelyssä Turussa 7.10.  Lisäksi Joutsenmerkki ja Suomen ympäristökasvatuksen seura järjestävät yhdessä Joutsenmerkki-aiheisen kilpailun Vihreä Lippu -ohjelman päiväkodeille ja kouluille.

Joutsenmerkki on jo kahdenkymmenen vuoden ajan opastanut kuluttajia valitsemaan ympäristön kannalta viisaasti. Tänä aikana merkillä on saatu paljon hyvää aikaan. Esimerkiksi haitallisten kemikaalien käyttö ja energian kulutus ovat vähentyneet kuten myös päästöjen sekä jätteiden määrä. Näillä saavutuksilla on yhteys mm. vesistöjen tilaan ja ilmaston lämpenemiseen.

LISÄTIEDOT:

SFS-Ympäristömerkintä
Markkinointipäällikkö Hanna Sauroja, puh. (09) 1499 3337, hanna.sauroja@sfs.fi
Markkinointikoordinaattori Kirsi Auranmaa, puh. (09) 1499 3304, kirsi.auranmaa@sfs.fi

Kampanjasivu netissä: www.sulkahattuun.fi