Pohjola Pankki

Pohjola liittyy ESN-yhteistyöverkostoon

Lehdistötiedote   •   Kesä 15, 2011 16:38 EEST

Pohjola Pankki Oyj (Pohjola) liittyy 1.7.2011 European Securities Network LLP (ESN) -kumppaniverkostoon, joka on Euroopan johtavien paikallisilla markkinoilla toimivien pankkien ja pankkiiriliikkeiden muodostama itsenäinen yhteenliittymä. ESN-verkosto tarjoaa asiakkailleen laadukasta Euroopan laajuista osaketutkimusta sekä osakekaupankäyntiä. Pohjola on osa pankki-, sijoitus- ja vakuutuspalveluja tarjoavaa OP-Pohjola-ryhmää, joka on Suomen suurin finanssiryhmä.

ESN:n toimitusjohtaja Giorgio M. Zancan on iloinen Pohjolan liittymisestä yhteistyöverkostoon.

- Pohjolan mukaantulo vahvistaa ESN-kumppaniverkoston Euroopan laajuista tuotetta. Yhtiö lisää seurannassa olevien yhtiöiden lukumäärää sekä toimeksiantojen toteuttamiseen käytettäviä voimavaroja, mikä hyödyttää asiakkaitamme. Pohjolan korkeatasoisen sijoitustutkimuksen, suomalaisten markkinoiden syvällisen tuntemuksen sekä vahvojen yrityssuhteiden ansiosta yhtiö on ESN-kumppaniverkoston ihanteellinen jäsen, Zancan sanoo.

- Yhteistoiminta  perustuu jo hyviksi osoittautuneisiin toimintatapoihin, joista Pohjolan asiakkaat saavat hyötyä hyvinkin nopeasti ja monella tapaa. ESN:n kautta pääsemme myymään eurooppalaisia osakkeita asiakkaillemme uutena tuotteena ja vastaavasti saamme tätä kautta suomalaisille osakkeille Euroopan laajuisen jakelukanavan ESN:n laajalle instituutioasiakaskunnalle. Tällaisia mahdollisuuksia ei ole usein tarjolla, Pohjola Pankkiiriliikkeen johtaja Ari Kiuru korostaa.

- ESN-kumppanuus sopii erinomaisesti Pohjolan kansainvälistymisstrategiaan, joka perustuu huolella valittuihin kumppanuuksiin. Euroopan laajuinen yhteistyö lisää myyntivoimaamme eri osakejärjestelyissä, ja pystymme myös tarjoamaan kansainvälisen jakelukanavan lisäksi yritysasiakkaillemme entistä kattavampia sijoittajatapaamisia Euroopassa, Pohjola Markets -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja Petteri Änkilä huomauttaa.

Pohjolaan kuuluvan Pohjola Pankkiiriliikkeen suomalaisista yhtiöistä tekemät analyysit lisätään ESN:n tietokantaan. Pankkiiriliike noudattaa verkoston yhteisiä toimintatapoja ja saa puolestaan käyttöönsä koko Euroopan kattavan osaketutkimuksen sekä mahdollisuuden Euroopan laajuiseen osakemyyntiin ja kauppojen toteutukseen. Pohjolan palvelutarjonta asiakkaille laajenee ja paranee säilyttäen kuitenkin oman paikallisen luonteensa. Paikallisuus onkin keskeinen osa ESN:n identiteettiä ja itsenäistä asemaa.

Pohjola vahvistaa ESN-kumppaniverkoston tutkimus- ja myyntitiimejä, osaketutkimuksen kohteena olevien yhtiöiden ja toimialojen kattavuutta sekä voimavaroja sijoittajatapaamisissa ja markkinoinnissa. Pohjolalla on vahva kotimainen kokemus sekä alan huippuammattilaisia. Pohjola tuo verkostoon 10 analyytikkoa, 7 osakemeklaria ja 90 yhtiötä kattavan tutkimuksen.

ESN:n Euroopan laajuiseen palveluun kuuluu Pohjola mukaan lukien
- 10 kumppania 10 maassa
- 800 eurooppalaista yhtiötä kattava oma tutkimustietokanta
- 120 analyytikkoa
- 200 osakemeklaria, jotka toimivat paikallisten asiakkaidensa markkinakumppanina
- 700 sijoittajatapaamista vuosittain

ESN
ESN ("European Securities Network LLP") on paikallisilla markkinoilla toimivien pankkien ja pankkiiriliikkeiden muodostama kumppaniverkosto, jonka jäsenet noudattavat yhtenäisiä toimintatapoja osaketutkimuksessa ja -kaupankäynnissä. ESN:n jäsenien yhteinen tavoite on tarjota parasta itsenäistä pörssiosakkeiden tutkimus- ja kaupankäyntipalvelua omilla kotimarkkinoillaan säilyttäen samalla sekä itsenäisyytensä että omat vastuualueensa.

Vuonna 1998 perustetun ESN:n omistavat sen jäsenet, vuodesta 2002 lähtien tasaosuuksin. Tällä hetkellä ESN:ään kuuluu 10 jäsentä tärkeimmistä Euroopan maista:
- Banca Akros (Italia);
- Bank Degroof (Belgia);
- Caixa Banco de Investimento (Portugali);
- Caja Madrid Bolsa (Espanja);
- CM-CIC Securities (Ranska);
- Pohjola Pankki Oyj (Suomi);
- Equinet Bank (Saksa);
- Investment Bank of Greece (Kreikka);
- NCB Stockbrokers (Irlanti);
- SNS Securities (Alankomaat).

ESN tarjoaa päivittäistä osaketutkimusta, markkinatietoa ja osakekaupankäynnin toteutuspalveluja kaikilla tärkeimmillä eurooppalaisilla osakemarkkinoilla. Markkinointitukena ESN järjestää mm. seminaareja, road show -kiertueita sekä sijoittajatapaamisia osakeanalyytikoiden ja eurooppalaisten yhtiöiden kanssa.

European Securities Network LLP (ESN LLP, limited liability partnership) on rekisteröity LLP:nä Englannissa ja Walesissa numerolla OC302570. Täydellinen luettelo jäsenistä on nähtävissä osoitteessa: Withers LLP, 16 Old Bailey, London EC4M 7EG Puh: +44 (0) 20 7597 6000 Fax: +44 (0) 20 7597 6543

Pohjola

Pohjola Pankki Oyj on suomalainen finanssipalveluyritys, joka tarjoaa asiakkailleen pankki-, vahinkovakuutus- ja sijoituspalveluja. Pohjola-konserni palvelee yritys- ja yhteisöasiakkaita Suomessa ja kansainvälisesti tarjoamalla kattavat rahoitus-, sijoitus-, kassanhallinta- sekä vahinkovakuutuspalvelut. Yksityisasiakkaille konserni tarjoaa vahinkovakuutus- ja omaisuudenhoitopalveluita. Pohjola on osa Suomen johtavaa finanssiryhmää, OP-Pohjola-ryhmää, jolla on yhteensä yli neljä miljoonaa asiakasta.

Pohjola Pankkiiriliike vastaa Pohjola Markets -liiketoiminta-alueen osana Pohjolan osakekaupankäyntipalveluista. Se tarjoaa asiakkailleen osakemyyntiin, kauppojen toteutukseen, osaketutkimukseen, online-osakevälitykseen ja säilytyspalveluihin liittyvät palvelut. Pohjola Pankkiiriliikkeellä on laaja asiakaskunta, johon kuuluvat kaikki merkittävät kotimaiset instituutiot sekä valikoitu joukko kansainvälisiä sijoittajia. Osaketutkimuksessa työskentelee 10 ammattilaista, jotka seuraavat 90 paikallista yhtiötä. Pohjola Pankkiiriliikkeen instituutiomyyntitiimissä on 7 henkilöä.

ESN
Giorgio M. Zancan