Suomen Tasavallan Presidentti

Presidentti Halonen YK:n yleiskokoukseen

Lehdistötiedote   •   Syys 14, 2010 15:14 EEST

Tasavallan presidentti Tarja Halonen matkustaa New Yorkiin YK:n 65. yleiskokouksen avajaisviikolle 17.–25. syyskuuta 2010. Presidentti Halonen johtaa kestävän kehityksen paneelin ensimmäistä istuntoa, osallistuu vuosituhattavoitteita käsittelevään erityiskokoukseen ja käyttää Suomen kansallisen puheenvuoron yleiskokouksessa.

Sunnuntaina 19. syyskuuta YK:n pääsihteerin Ban Ki-moonin asettama kestävän kehityksen paneeli pitää ensimmäisen istuntonsa, jossa käsitellään työn painopisteitä ja keskeisiä teemoja. Presidentti Halonen toimii paneelin puheenjohtajana yhdessä Etelä-Afrikan presidentin Jacob Zuman kanssa.

YK-viikon alussa keskitytään vuosituhattavoitteisiin pääsihteeri Banin järjestämässä erityiskokouksessa, jossa presidentti Halonen pitää puheen ja toimii rinnakkaispuheenjohtajana yhdessä pyöreässä pöydässä, jossa aiheena on kestävä kehitys.

YK:n vuosituhattavoitteet hyväksyttiin vuonna 2000 kokouksessa, jonka puheenjohtajana presidentti Halonen toimi yhdessä Namibian presidentin Sam Nujoman kanssa.

Presidentti Halonen puhuu myös mm. kansainvälisen työjärjestön ILO:n järjestämässä tapahtumassa, joka käsittelee vuosituhattavoitteita ja säällistä työtä. Hän osallistuu lisäksi Clinton Global Initiative -järjestön paneelikeskusteluun naisten poliittisesta edustautumisesta.

Perjantaina 24. syyskuuta presidentti Halonen käyttää Suomen kansallisen puheenvuoron yleiskokouksessa. Hän toimii Suomen valtuuskunnan puheenjohtajana. Varapuheenjohtajina toimivat ulkoasiainministeri Alexander Stubb, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen ja viestintäministeri Suvi Lindén.

Viikon aikana presidentti Halonen tapaa lisäksi kahdenvälisesti useita valtionpäämiehiä ja YK:n pääsihteerin Ban Ki-moonin sekä osallistuu Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman vastaanotolle.