Novo Nordisk

Kansallinen diabetesfoorumi: Professori Leif Groop varoittaa melatoniinin diabetesriskistä

Lehdistötiedote   •   Touko 15, 2014 08:54 EEST

Kansallisen diabetesfoorumin tiedote

Diabetestutkija, professori Leif Groop varoittaa melatoniinin aiheuttamasta diabetesriskistä. Groop esitteli diabetesepidemian geneettisiä taustoja Kansallisessa Diabetesfoorumissa ja nosti esiin tutkimuksen, jossa MTNR1B-geenin havaittiin heikentävän insuliinineritystä.

”Geenivariantti on tavallinen, se löytyy 30 prosentilta väestöstä. Tutkimus viittaa siihen, että he muodostavat riskiryhmän, jos he käyttävät melatoniinia.”

Riskivariantin kantajilla melatoniinireseptorin määrä haiman saarekesoluissa on lisääntynyt. Nature Genetics –lehdessä julkaistujen tulosten mukaan 3 kuukauden melatoniinihoito heikensi insuliinineritystä.

Melatoniinia käytetään aikaeroväsymykseen ja unettomuuteen, joka on jo itsessään tyypin 2 diabeteksen riskitekijä. Usein tilanteeseen yhdistyy myös stressi.

”Ehkä kannattaisi olla pikkuisen varovainen, erityisesti, jos perheessä tai suvussa on diabetesta. Jos ryhtyy käyttämään melatoniinia unilääkkeenä, kannattaisi seurata verensokeriaan”, kehotti Groop.

Diabetesepidemia koskee Suomeakin, sillä lääkehoitoa saavien potilaiden määrä on kolminkertaistunut vuodesta 1986 liki 300 000 diabeetikkoon. Vaikka sairaus on helpompi ehkäistä kuin hoitaa, Groopin mukaan väestön elintavat muuttuvat liian hitaasti.

Parantava lääke matkisi raskautta

Tarvitaan parantava lääke, jota kannattaa hakea tutkimalla mieluummin suojaavia kuin riskiä lisääviä geenejä. Tällainen on esimerkiksi Pohjanmaalta löytynyt SLC30A8-geenin variaatio. Luontoa jäljittelevä lääke aiheuttaisi todennäköisesti tavallista vähemmän sivuvaikutuksia ja olisi nopeampi  ja halvempi kehittää.

Groop kutsui tyypin 2 diabetesta koko väestön raskausdiabetekseksi. Odottavan äidin elimistössä tapahtuu nimittäin samankaltaisia muutoksia kuin tyypin 2 diabeteksen kehittyessä, mutta siitä huolimatta vain pieni osa naisista lopulta sairastuu raskausdiabetekseen. Niinpä lääkekin voisi jäljitellä raskausajan suojamekanismeja.

”Toivon, että parantava lääke syntyy. Se voisi matkia raskaana olevaa naista, joka pystyy raskauden aikana pitämään sokeritasapainonsa normaalina.”

Groop johtaa Lundin yliopistosairaalan diabeteskeskusta Ruotsissa. Helsingissä hänellä on viisivuotinen FiDi-professuuri (FIMM).

Varhaislapsuuden ja geenien merkitystä korosti myös Helsingin yliopiston professori Johan Eriksson. Erikssonin mukaan riski sairastua varttuneemmalla iällä latautuu elimistöön jo varhaisessa vaiheessa. Diabetes myös siirtyy herkimmin äidiltä tyttärelle. Tyttöjen sekä raskaana olevien naisten terveyteen tulisi kiinnittää enemmän huomiota.”, Eriksson totesi. ”Näyttää siltä että elimistöä voidaan myös ohjelmoida uudelleen  – ja tehokkaalla elintapaohjauksella esimerkiksi raskausdiabeteksen esiintyvyyttä voidaan todennäköisesti jopa puolittaa”, Eriksson huomautti.

Kansallinen Diabetesfoorumi järjestettiin nyt kolmannen kerran, ja se kokosi tiistaina lähes 200 alan vaikuttajaa Finlandia-taloon.

Lisätietoja:

Karoliina Vuopala

Kansallisen diabetesfoorumin sihteeri

Yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja, Novo Nordisk Farma Oy

Puh: 050 4320708

kvup@novonordisk.com

Kansallinen diabetesfoorumi on terveydenhuollon yhteishanke, johon osallistuu useita, eri näkökulmia edustavia yhteisöjä ja organisaatioita. Kaikkia yhdistää tahto muuttaa diabeteksen kulkua yhteiskunnassa: ehkäistä sairauden puhkeamista, edistää sen varhaista toteamista tai kehittää hyvää ja vaikuttavaa diabeteksen hoitoa. www.diabetesfoorumi.fi

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on 90 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Novo Nordisk on johtavassa asemassa myös veren hyytymishäiriöiden, kasvuhäiriöiden ja naisten vaihdevuosien hormonihoidon alueilla.
Lisätietoa on luettavissa: www.novonordisk.fi ja www.novonordisk.com

Seuraa uutishuonettamme Mynewsdeskissä http://www.mynewsdesk.com/fi/pressroom/novo-nordisk