Viestintätoimisto Pohjoisranta

Punaviini kruunaa riista-aterian

Lehdistötiedote   •   Syys 02, 2010 15:06 EEST

Riistaruuat ovat syksyisten aterioiden aatelia, ja siksi niiden seurana tarjottavat viinitkin kannattaa valita huolella. Riistaliha on tummaa ja aromikasta kuten usein sen kanssa tarjottavat lisukkeetkin, joten sen seuraksi kannattaa valita riittävän tuhtia viiniä. Erinomaisia valintoja riistan kaveriksi ovat shiraz-rypäleestä valmistetut chileläinen Tabalí Reserva Especial Syrah ja australialainen Wyndham Estate BIN 555 Shiraz.

Tabalí Reserva Especial Syrah

Tabalí Reserva Especial Syrah on täyteläinen viini, jonka tuoksusta löytyy karhunvatukkaa, kirsikkaa ja mausteita. Kahdentoista kuukauden tammitynnyrikypsytys tuo viiniin lämmintä vaniljaisuutta.

Tabalí-viinejä tuotetaan Limarìssa, joka on yksi Chilen pohjoisimmista viinialueista. Alueen ilmasto on viininviljelyyn ihanteellinen, sillä lämpötila ei koskaan nouse yli 28 asteen ja yöt ovat viileähköjä meren läheisyyden vuoksi. Alueella on tuotettu viinejä jo lähes puolen vuosituhannen verran. Nykyään modernin Vina Tabalín viinitalon kapasiteetti on miljoona litraa.

Tabalí Reserva Especial Syrah

Alkon tuotenumero 406857, Hinta13,98 €

Wyndham Estate BIN 555 Shiraz

Wyndham Estate BIN 555 Shiraz on maultaan erittäin täyteläinen, runsaan hedelmäinen ja makean mausteinen. Viime vuonna kyseisen viinin vuosikerta 2005 valittiin maailman menestyneimmäksi shiraz-viiniksi. Valintaa edeltävänä vuonna samainen viini keräsi kunniamainintoja yhteensä yli 150 kansallisessa ja kansainvälisessä viinitapahtumassa. Marraskuussa 2009 Winestate-lehti valitsi talon pääviinintekijän Nigel Dolanin vuoden viinintekijäksi Australiassa.

Tänä vuonna viini on puettu 35. vuosikerran kunniaksi uuteen tyylikkääseen SKIN Limited Edition -pulloon. Lahjapakkausta muistuttava pullo on saatavilla koko loppuvuoden ajan, ja se on erinomainen valinta esimerkiksi isänpäivä- tai joululahjaksi.

Wyndham Estate BIN 555 Shiraz -SKIN Limited Edition

Alkon tuotenumero 446827

Hinta 14,48 € (1.10. alkaen 13,98 €)

Syksyiset riistareseptit

Kauden suosikkiruokia ovat riista, juurekset ja sienet. Huippukokki Alex Nurmi on laatinut seuraavat reseptit iloksesi. Juomaksi riistan kanssa sopivat erinomaisesti esimerkiksi tuhdit shiraz-viinit Tabalí Reserva Especial Syrah Chilestä ja Wyndham Estate BIN 555 Shiraz Australiasta.

Sienillä kuorrutettu peuranfilee ja syysjuureksia

700 g peuran fileetä (tai metsäkauriin fileetä)
300 g metsäsieniä
1 sipuli
100 g maustettua tuorejuustoa
0,5 dl persiljaa hienonnettuna
1 rkl dijon-sinappia
1 siivu ruislimppua raastettuna
mustapippuria

Poista fileestä mahdolliset kalvot, mausta suolalla ja pippurilla. Ruskista filee pinnasta nopeasti pannulla. Anna jäähtyä hetki paistamisen jälkeen. Hienonna sienet ja sipuli ja paista ne samalla pannulla. Anna paistoksen jäähtyä hetki ja sekoita joukkoon tuorejuusto, persilja, raastettu leipä sekä sinappi. Sivele filee kuorrutteella ja nosta se uunipellille tai uunivuokaan. Kypsennä 200-asteisessa uunissa, kunnes sisälämpö on 58 astetta. Nosta filee pois uunista, anna levätä folion alla muutama minuutti ja leikkaa tarjolle mehukkaita siivuja.

Taikinoitu poronfilee ja juurespyree

800 g poron ulkofileetä
400 g metsäsieniä esim. suppilovahveroita
2 keltasipulia
voita paistamiseen
mustapippuria
1 pkt (450 g) filotaikinaa
1 kananmuna voiteluun

Poista fileistä mahdolliset kalvot, mausta ne suolalla ja pippurilla ja paista nopeasti pannulla hieman väriä lihan pintaan. Siirrä fileet paistamisen jälkeen välittömästi lautaselle jäähtymään. Hienonna sienet ja sipuli ja kuullota ne pannussa pehmeiksi voinokareen kera. Jäähdytä seos. Levitä filotaikina leikkuulaudalle ja leikkaa se neljään osaan. Aseta poron fileet keskelle taikinaa ja lusikoi sienitäytettä fileen päälle. Käännä taikina tiukasti kiinni ja sulje myös päistä. Voitele kananmunalla ja paista uunissa 200 asteessa kunnes lihan sisälämpö on 52 astetta (noin 12–14 min). Tarjoile poro juurespyreen kera.

Huomaa että voit käyttää myös muun riistaeläimen (esimerkiksi metsäkauriin) lihaa reseptissä.

Juurespyree

200 g porkkanaa
150 g palsternakkaa

150 g jauhoista perunaa

100 g selleriä

25 g voita
½ tl jauhettua muskottipähkinää
suolaa

Kuori ja keitä kaikki juurekset kypsiksi suolalla maustetussa vedessä. Kaada vesi pois ja lisää voi. Soseuta hienoksi ja lusikoi lautaselle poron viereen.

Lisätietoja:
Tiina Heinonen, Brand Manager, Pernod Ricard Finland, puh. 040 578 5008 tiina.heinonen@pernod-ricard-finland.com

Riistareseptejä viinisuosituksineen löydät myös osoitteesta:
www.pernod-ricard-finland.com/tuotteet/viiniisiruoka/

Pernod Ricard Finland Oy
Pernod Ricard Finland Oy on maailman toiseksi suurimman alkoholikonsernin, ranskalaisen Pernod Ricardin omistama tytäryhtiö ja maamme alkoholimarkkinoiden toiseksi suurin toimija. Pernod Ricard Finland vastaa konsernin tuotteiden sekä monien muiden kansainvälisesti tunnettujen viinien ja väkevien alkoholituotteiden myynnistä, markkinoinnista ja jakelusta Suomessa. Pernod Ricard Finland on myös laadukkaiden kotimaisten alkoholijuomien valmistaja. Yhtiön tärkeimpiä tuotemerkkejä ovat Absolut, Jameson, Renault, Jacob's Creek, Gato Negro, Minttu, Lapponia ja Elysée. www.pernod-ricard-finland.com