Nordisk Film

Pussikaljaelokuva voitti kirkollisen tuomariston palkinnon Nordic Film Days Lübeck –festivaaleilla

Lehdistötiedote   •   Marras 08, 2011 12:00 EET

Ville Jankerin esikoisohjaus Pussikaljaelokuva palkittiin Nordic Film Days Lübeck –elokuvafestivaaleilla kirkollisen tuomariston palkinnolla. Finlandia-palkitun kirjailijan Mikko Rimmisen esikoisromaaniin perustuvan, Kallion värikästä ja jäljittelemätöntä elämänmenoa kuvaavan elokuvan pääosissa nähdään kolmikko Eero Milonoff, Jussi Nikkilä ja Ylermi Rajamaa.

Kirkollinen tuomaristo kiittää elokuvaa lämpimästä sydämestä, joka pakottaa tarkastelemaan katsojan omia ennakkoluuloja tuoreella otteella ja kuvaa kolmen miehen lojaalin ystävyyden täydessä ihmisarvossaan. Pussikaljaelokuvan on tuottanut Kinotar Oy.

Lasten- ja nuortenelokuvasarjassa Bronson Clubin tuottama Oskari Sipolan esikoisohjaus Elokuu sai tuomariston erityismaininnan. Eppu Pastinen ja Lina Turkama ovat pääosissa nuoren miehen kesäseikkailua kuvaavassa road moviessa, jota tuomaristo kiittää tiheästä mutta sujuvasta elokuvakerronnasta, joka saa malttamattomana odottamaan Sipolan seuraavia ohjauksia.

Ulrika Bengtsin Iris sai Nordic Film Days Lübeck –festivaalin lasten tuomariston erityismaininnan. Iris on elokuva hemmotellusta pikkutytöstä, joka joutuu vieraaseen elinympäristöön Ahvenanmaan saaristoon ja osoittautuu alkuvaikeuksien jälkeen tarmokkaaksi ja rohkeaksi. Iriksen on tuottanut Långfilm Productions Finland Oy.

Nordic Film Days Lübeck on elokuvafestivaali, joka keskittyy erityisesti pohjoiseurooppalaiseen elokuvaan. 53. Nordic Film Days Lübeck järjestettiin 2.–6. marraskuuta.