Puuinfo Oy

PUUINFO: Puupäivä 2011: Moderni puukerrostalorakentaminen etenee Suomessa aimo harppauksin

Lehdistötiedote  •  2011-10-25 23:48 EEST

Tiistai 25.10.2011 12:58 Hellink

LEHDISTÖTIEDOTE 25.10.2011 Puuinfo Oy PUUPÄIVÄ 2011 – Wanha Satama, Helsinki 27.10.2011 Moderni puukerrostalorakentaminen etenee Suomessa aimo harppauksin * Puukerrostalorakentaminen Suomessa janoaa seuraavaksi mittavia hankkeita. * Puupäivässä esitellään muun muassa Ruotsin menestyskonseptit sekä puukylien että puusiltojen rakentamisessa. * Puhujina ovat muun muassa arkkitehti Jürgen Mayer Saksasta, puurakennusalan pioneerit, toimitusjohtaja Stefan Lindbäck ja suunnittelija Simon Niva Ruotsista, sekä professori Ralf Lindberg Tampereen yliopistosta. * Päivään odotetaan noin 900 osallistujaa. Puukerrostalorakentamisen saralla on tapahtunut valtavasti vuoden sisällä. Huhtikuussa 2011 voimaan tulleet uudet paloturvallisuusmääräykset avasivat puun käytölle rakentamisessa merkittäviä uusia mahdollisuuksia. Monet puurakennustyömaat ovat hyvässä vauhdissa, ja esimerkiksi Viikin puukerrostalot ja Vierumäen puukerrostalo valmistuvat piakkoin. Suomalaisilla on tarvittava taitotieto ja kokemus puurakentamisesta, ja ovathan suomalaiset jo pitkään rakentaneet puukerrostaloja menestyksekkäästi ulkomailla. Myös puukerrostalorakentamisen teollinen prosessi sekä arkkitehtuuri ovat hyvissä käsissä, joten nyt tarvitaan vielä mittavia puukerrostalohankkeita. Puun käyttöä suosivat myös sen ekologisuus, energiatehokkuus sekä ympäristöystävällisyys. Puupäivä 2011 käsittelee ajankohtaista ja uusinta asiaa puurakentamisen alalta. Päivä koostuu seitsemästä eri seminaarista. Ajankohtaista arkkitehtuuria -seminaarin pääpuhuja on kansainväliseen ykköskaartiin kuuluva saksalainen arkkitehti Jürgen Mayer, joka esittelee suomalaisten kanssa yhteisvoimin toteutettua arkkitehtuurin voimannäytettä Sevilla Metropol Parasolia. Seminaarissa käsitellään myös Suomen uusimmat puukerrostalohankkeet ja julkistetaan Vuoden 2011 Puupalkinnon saaja. Puumarkkinapäivään tuo valtiovallan tervehdyksen asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru. Markkinapäivässä käsitellään rakentamisen ennusteita sekä sahateollisuuden ja puutavarakaupan katsaukset. Tilaisuudessa julkistetaan myös Vuoden 2011 Puutavarakauppias. Suuret rakenteet -osiossa muun muassa suunnittelija Simon Niva Martinsons Träbroar Ab:stä kertoo, miten valtavat puurakenteiset sillat valtaavat markkinoita Ruotsissa. Puukerrostalorakentamisen seurantaseminaarissa Lindbäcks Bygg Ab:n toimitusjohtaja Stefan Lindbäck valottaa, mihin Ruotsin puukerrostalorakentamisen kilpailukyky perustuu. Uusinta puututkimusta -seminaarissa professori Ralf Lindberg esittelee tutkittua tietoa suomalaisten puukerrostalojen asukastyytyväisyydestä. Lisäksi kuulemme ajankohtaista asiaa uusista itävaltalaisista ja ruotsalaisista tutkimuksista. Lisäksi Puupäivässä julkistetaan huonekaluteollisuuden toimialaraportti ja kerrotaan ajankohtaisia kuulumisia puutuotteiden pintakäsittelystä. Puuinfon vuosittainen, suuren suosion saavuttanut Puupäivä on järjestetty vuodesta 1996 lähtien ja Puumarkkinapäivää vietetään samaan aikaan jo 37. kerran. Tapahtuma kerää yhteen puualan toimijoita, teollisuutta ja kauppaa, suunnittelijoita, rakentajia, rakennuttajia, viranomaisia, opiskelijoita ja alan kehittäjiä. Tilaisuuteen osallistuu noin 900 vierasta. Lisätietoja ja luennoitsijoiden haastattelupyynnöt: Puuinfo Oy, toimitusjohtaja Mikko Viljakainen, puh. 040 526 6413, mikko.viljakainen (at) puuinfo.fi Viestintätoimisto Zaraband Oy, Monika Halén, puh. 040 595 5568, monika.halen (at) zaraband.fi Puupäivässä esitettävää aineistoa löytyy 27.10.2011 alkaen www.puupaiva.com -sivustolta. Puuinfo Oy on voittoa tavoittelematon yhtiö, jonka tehtävänä on edistää puutuotteiden käyttöä rakentamisessa ja sisustamisessa. Puuinfo Oy välittää tutkittua ja puolueetonta tietoa puun käytöstä käyttäjäystävällisessä muodossa ja toimii puutuotealan yritysten tiedonsiirtokanavana. Yhtiö tarjoaa muun muassa maksutonta puuinfo.fi -palvelua, jossa on tietoa puun käytöstä, tuotteista, ratkaisuista ja niiden toimittajista. Puuinfo julkaisee myös korkealuokkaista PUUWOODHOLZBOIS -lehteä, joka käsittelee suomalaista puuarkkitehtuuria ja -rakentamista. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä lehti esittelee tuotealaa myös kansainvälisille markkinoille.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom