Pwc Oy

PwC vastaa jälleen Oscar®-gaalan äänestystulosten laskennasta

Lehdistötiedote   •   Helmi 04, 2011 18:42 EET

Jo 77 vuotta jatkunut perinne turvaa Hollywoodin tarkimmin varjellut salaisuudet

Oscar®-palkintojen äänestystulosten laskennasta on jo 77 vuoden ajan vastannut PwC, joka ohjaa tulosten laskentaa Yhdysvaltain elokuva-akatemian puolesta. Äänestyslomakkeet on lähetetty tänään, 2. helmikuuta, ja niiden viimeinen palautuspäivä on tiistaina 22. helmikuuta 2011, jolloin PwC voi jatkaa perinteikästä työtään Oscar-äänien laskijana. Tuloksia ei kuitenkaan paljasteta ennen 83:nnen Oscar-gaalan suoraa televisiolähetystä sunnuntaina, 27. helmikuuta 2011 ABC-kanavalla kello 17:00 paikallista aikaa.

PwC:n tuloslaskennasta vastaavat johtajat Brad Oltmanns ja Rick Rosas ovat ainoat henkilöt, jotka tietävät Oscar-voittajien nimet ennen niiden paljastamista koko maailmalle. Oscar-palkinnon saajan henkilöllisyys on täysin luottamuksellista tietoa siihen asti, kun hänet julistetaan voittajaksi suorana lähetyksenä esitettävässä gaalassa. PwC on turvannut Hollywoodin tarkimmin varjellut salaisuudet yhteistyössä elokuva-akatemian kanssa jo 77 vuoden ajan. Vuosien varrella salaisuuksien tietosuojaa ei ole murrettu kertaakaan.

- Luottamus ja luotettavuus ovat 77-vuotisen yhteistyömme perusta PwC:n kanssa, sanoo elokuva-akatemian johtaja Tom Sherak. PwC on perinteikäs yhteistyökumppanimme äänestystulosten laskennassa, ja odotan yhteistyömme jatkuvan pitkälle tulevaisuuteen.

Oltmanns ja Rosas johtavat äärimmäisen vähäpuheisia projektityöntekijöitä, jotka ovat PwC:n kirjanpitäjiä ja joiden toimipisteen sijainti on salainen. Pienimmät yksityiskohdat huomioiva prosessi on pysynyt vuodesta toiseen samana: PwC:n ryhmä tarkistaa joka ikisen äänestyslomakkeen käsin varmistaen tulosten ehdottoman tarkkuuden, puolueettomuuden ja luottamuksellisuuden.

- Olemme ylpeitä pitkäaikaisesta yhteistyöstämme Oscar-palkintogaalan kanssa. Tarkistamme joka ikisen äänestyslomakkeen tulokset käsin ja mahdollistamme näin maailman odotetuimman ja arvostetuimman viihdetapahtuman onnistumisen, sanoo Brad Oltmanns, PwC:n partneri ja Oscar-ääntenlaskun johtaja vuodesta 2004.

PwC tallettaa Oscar-voittajien nimet sisältävät kirjekuoret kahteen erilliseen salkkuun, joiden avulla tieto pysyy ehdottoman varmasti turvassa ja salattuna. Molemmat salkut kuljetaan gaalaan kahta tarkasti salassa pidettyä reittiä pitkin, yksi kummankin PwC:n tulostenlaskennan johtajan kanssa. Toisena varotoimenpiteenä PwC:n tuloslaskentajohtajat opettelevat myös Oscar-voittajien nimet ulkoa. Itse gaalassa Oltmanns ja Rosas pysyttelevät esiintymislavan takana, missä he ojentavat kirjekuoren kullekin palkinnonjakajalle, ennen kuin he astuvat yleisön eteen.

- PwC on äärimmäisen ylpeä työstään Oscar-palkintojen tulostenlaskennan johtajana. Koen henkilökohtaisesti suurena kunniana sen, että saan olla mukana näin suuren luokan tapahtumassa ja osallistua perinteikkäällä tavalla tulosten tarkkuuden ja luottamuksellisuuden varmistamiseen, kertoo Rick Rosas, PwC:n partneri ja Oscar-palkintojen tulostenlaskentajohtaja vuodesta 2001. Yhteistyömme elokuva-akatemian kanssa on edustava esimerkki pitkäaikaisesta toiminnastamme Hollywoodissa ja yleensäkin viihde- ja media-alalla.

Äänestyslomakkeet, joilla Oscar-ehdokkaat valittiin, lähetettiin elokuva-akatemian 5 755:lle äänioikeutetulle jäsenelle maanantaina 27. joulukuuta 2010. Ehdokkaat julkistettiin tiistaina 25. tammikuuta 2011.  Lopullinen Oscar-voittajien valinta tehdään äänestyslomakkeilla, jotka lähetetään äänestäjille tänään (2. helmikuuta 2011) ja palautetaan täytettyinä PwC:lle viimeistään tiistaina 22. helmikuuta 2011 (kello 17.00 mennessä).

Tiesitkö tämän? PwC:n Oscar-kokemuksia 77 vuoden ajalta

Hollywoodin valmistautuessa Oscar-gaalaan PwC on kerännyt yhteen lukuja, jotka auttavat ymmärtämään, miten Hollywoodin tarkimmin varjellut salaisuudet pysyvät salaisuuksina ja miten maailman kuuluisimmat pienoispatsaat lopulta luovutetaan voittajien käsiin:

• 450 000+:  Näin monta äänestyslomaketta PwC on tarkistanut 77 vuoden aikana.
  • 2 575+:  Voittajan nimen sisältävien kuorien määrä siitä lähtien, kun kuorien käyttö aloitettiin vuonna 1941.
  • 1 700:  Arvio työtunneista, jotka PwC:n työntekijät käyttävät vuosittain äänestystulosten laskemiseen ja tarkistamiseen käsin.
  • 77:  Näin monta vuotta PwC on vastannut Oscar®-palkintojen ääntenlaskusta.
  • 24:  Näin monen 83:nnen Oscar-gaalan palkintokategorian äänestystulokset lasketaan salaisessa toimipaikassa, jonka sijaintia ei paljasteta muille kuin PwC:n muutamille ääntenlaskijoille.
  • 7:  Näin monta päivää kestää ääntenlasku, jossa valitaan Oscar-ehdokkaat.
  • 3:  Näin monta päivää kestää ääntenlasku, jossa valitaan Oscar-voittajat.