Telma-Lehti

Raha ei ratkaise työssä jaksamista

Lehdistötiedote   •   Syys 24, 2010 11:02 EEST

Pelkkä raha ei välttämättä kanna pitkälle työntekijöiden palkitsemisessa ja kannustamisessa. Aineeton palkitseminen, kuten säännöllinen palaute ja mahdollisuus koulutukseen auttavat motivoitumaan ja jaksamaan työelämässä.

Palkitseminen työelämässä on muuttunut 2000-luvulla muun muassa erilaisten tulospalkkioiden käytön myötä. Se kertoo, että työnantajat pitävät henkilöstön palkitsemista tärkeänä asiana. Taustalla on ajatus tuottavuuden parantamisesta ja työntekijöiden sitouttamisesta.

Aineellinen palkitseminen on tehokasta, mutta toimiakseen halutulla tavalla järjestelmän täytyy olla oikeudenmukainen ja tulospalkkioiden kriteereiden pitää olla selvät, muistuttaa palkitsemista paljon tutkinut työmarkkina-asiantuntija Tina Sweins Telma-lehden tuoreimmassa numerossa.

– Palkitsemista tulisi tarkastella yhtenä kokonaisuutena, koska kokonaisuus on lopputuloksen kannalta tärkein. Pelkkä raha ei motivoi.

Aineelliseen palkitsemisen rinnalla kulkeekin aineeton palkitseminen. Sen muotoja ovat työn sisältö ja mahdollisuus kouluttautua, työn arvostus ja siitä saatava palaute sekä mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Sweinsin mukaan työsuhteen pysyvyys nousee useimmiten kärkipäähän, kun työntekijöiltä kysytään tärkeimpiä työhön liittyviä asioita.

– Työajan järjestelyt ja työaikojen jousto liittyvät tiiviisti työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Esimerkiksi vuorotteluvapaa voi olla tärkeä ikääntyneemmille työntekijöille, ja nuoria kiinnostaa usein itsensä kehittäminen ja uuden opiskelu.

Aineettomalla palkitsemisella on huomattava rooli pienissä yrityksissä. Niissä ei ole mahdollisuuksia rahalliseen palkitsemiseen samalla lailla kuin isoissa organisaatioissa.

---

Palkitsemisen lisäksi Telma 3/2010 käsittelee johtamista vanhastaan hierarkisissa seurakunnissa sekä henkilöstöjohtamista kunnissa, joissa painiskellaan kuntatalouden ongelmien kanssa. Telma vierailee myös vankilassa, seuraa työturvallisuuden ja tuloksellisuuden kehittymistä paperi- ja likööritehtailla sekä ihmettelee työelämän moninaisia värikoodeja. Lehden kolumneissa Jyri Lindén harmittelee sitä, että opetustyön kutsumusluonne on raivattu tehokkuusvaatimusten tieltä, Rosa Meriläinen puolestaan tahtoo nuorena eläkkeelle, mutta pelkää eläkkeensä riittämättömyyttä.

Lisätiedot:

Työsuojelurahasto: viestintäpäällikkö Marja-Leena Jylhä, 040 548 8852