Raisio

RAISIO JA NESTE OIL SOPIVAT KOTIMAISEN RYPSIÖLJYN YLIJÄÄMÄN KÄYTÖSTÄ UUSIUTUVAN DIESELIN RAAKA-AINEENA

Lehdistötiedote   •   Syys 07, 2010 15:11 EEST

Raisio ja Neste Oil ovat sopineet monivuotisesta yhteistyöstä Raision puristaman rypsiöljyn ylijäämän hyödyntämisessä Neste Oilin uusiutuvan dieselin raaka-aineena. Sopimuksen mukaan Neste Oil käyttää lokakuusta 2010 alkaen kaiken Raision rehuvalkuaistuotannon sivutuotteena syntyvän rypsiöljyn, jolle ei ole markkinoita ruokaketjussa. Sopimuksen myötä Suomessa tuotettu rypsiöljy nousee merkittäväksi raaka-ainelähteeksi Neste Oilin Porvoon jalostamon uusiutuvan dieselin tuotannossa. "Olemme iloisia, että kotimaisen raaka-aineen osuus Porvoon jalostamolla kasvaa. Olemme tähänkin asti käyttäneet käytännössä kaiken kotimaisen elintarviketeollisuuden rasvajätteen NExBTL-laitoksillamme. Myös rypsi on ollut käytössämme aikaisemminkin, mutta tämä sopimus mahdollistaa käytön lisäämisen", Neste Oilin Uusiutuvat polttoaineet -liiketoiminta-aluetta johtava Jarmo Honkamaa sanoo. Sopimus on erittäin tärkeä myös suomalaisen ruokaketjun näkökulmasta. Se mahdollistaa osaltaan kotimaisen rehuproteiinituotannon kehittämisen ja valkuaisomavaraisuuden vahvistamisen. Öljykasvien laajempi viljelymahdollisuus tuo tärkeän lisän peltoviljelyn monimuotoisuuteen sekä vahvistaa Suomen huoltovarmuutta. Raisiolle yhteistyösopimus Neste Oilin kanssa tarkoittaa uudenlaisia mahdollisuuksia rehuvalkuaisliiketoiminnan vakauttamiseen ja sen kehittämiseen yhteistyössä sopimusviljelijöiden ja kasvijalostuksen kumppaneiden kanssa, Raision toimitusjohtaja Matti Rihko sanoo. RAISIO OYJ Heidi Hirvonen viestintäpäällikkö p. 050 567 3060 Lisätietoja: toimitusjohtaja Matti Rihko, p. 0400 727 830 Jakelu NASDAQ OMX Keskeiset mediat www.raisio.com

Lähde: OMX Company News Service