Rakennusliitto ry

Rakennusliitto pitää TVO:n

Lehdistötiedote   •   Loka 01, 2010 09:47 EEST

Rakennusliitto pitää Teollisuuden Voiman käytöstä Olkiluodossa törkeänä piittaamattomuutena suomalaisia lakeja ja määräyksiä kohtaan. Teollisuuden Voima esti keskiviikkona valtion viranomaisten eli tilaajavastuutarkastajien pääsyn Olkikuodon työmaalle. Heidän tarkoituksenaan oli tutkia ulkomaalaisten työntekijöiden työehtoja.
Rakennusliiton puheenjohtajan mukaan valtion viranomaiset eivät voi mitenkään muodostaa Olkiluodossa sellaista turvallisuusriskiä, että heidän pääsynsä pitäisi estää.
-On häpeämätöntä käytöstä estää heidän pääsynsä työmaalle. Se herättää erittäin vahvasti epäilyn siitä, että työmaalla on jotain sellaista salattavaa, jonka ei haluttu paljastuvan yllätystarkastuksessa, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.
Harjuniemen mukaan tällainen törkeä toiminta on tutkittava ehdottomasti perin pohjin.
-Harmaa talous ja veronkierto paisuu koko ajan rakennusalalla. On häpeämätöntä haitata tällaisessa asiassa viranomaisten työtä, kun he yrittävät puhdistaa alaa. Heillä on kaiken lisäksi lakiin perustuva oikeus päästä työmaalle tekemään tarkastuksia.

Matti Harjuniemi 050 1586