Editor Helsinki Oy

Ratinasta Tampereen keskustan olohuone

Lehdistötiedote  •  2012-05-31 09:17 EEST

Ratinan alueen suunnittelukilpailuun kutsuttiin mukaan neljä arkkitehtitoimistoa Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja Saksasta. Kilpailun visiona oli ekologinen ja arkkitehtonisesti korkealuokkainen kaupunginosa, joka ulottuu Ratinanniemen pohjoisrannalta Ratinan sillalle Koskikeskuksen kupeeseen saakka.

- Ratinan alue on olennainen osa Tampereen keskustaa. Tällä hetkellä sen käyttö rajoittuu lähinnä stadionin urheilu- ja musiikkitapahtumiin. Haluamme elävöittää ja eheyttää keskustaa ja tehdä siitä houkuttelevan työ- ja asuinpaikan tuomalla Ratinaan kaupallisia palveluja ja kulttuuritoimintoja, Rakennustoimisto Pohjola Oy:n toimitusjohtaja Juha Metsälä maalailee.

- Haemme kansainvälistä, uniikkia ja kaupunkikuvaan sopivaa ratkaisua, joka tekee Ratinasta erottuvan ja huomiota herättävän sekä koko Tampereen kaupunkikuvaa kohottavan kaupunginosan. Keskustan tiivistäminen vähentää myös yksityisautoilun tarvetta ja ohjaa ihmisiä käyttämään julkisia liikennevälineitä. Tämä tukee valtakunnallisia päästö- ja energiansäästötavoitteita.

Juha Metsälän haaveena on tehdä Ratinasta Tampereen viihtyisä olohuone. Myös suunnitelman ekologinen kestävyys oli yksi arkkitehtikilpailun arviointikriteereistä.

- Kaikissa suunnitelmissa on ekologisia ratkaisuja. Voittajaehdotuksessa sadevettä käytetään vessojen huuhteluun ja kasvien kasteluun. Osa energiasta tuotetaan katolle sijoitettavien aurinkopaneelien avulla. Yhdessä suunnitelmassa Ratinan suvannon vettä hyödynnetään asuntojen lämmityksessä ja jäähdytyksessä, Metsälä kuvailee.

Palkintolautakunta valitsi yksimielisesti voittajaksi tanskalaisen arkkitehtitoimisto BIGin ”The Red Line” -ehdotuksen, jonka mieleenpainuvin rakennus on käärmemäisesti kiemurteleva ja rantaa kohti madaltuva hybridirakennus. ”Käärmetalon” erikoisuutena on katolla kulkeva ulkoilureitti.

Trendikästä puurakentamista Vuoreksessa

Rakennustrendeistä tällä hetkellä pinnalla ovat eko- ja energiatehokkuus, ylläpitokulujen hallinta ja puurakentaminen. Parhaimmillaan kaikki nämä yhdistyvät, kuten Tampereen uudessa Vuoreksen puutarhakaupunginosassa.

- Siellä olemme noudattaneet olemassa olevia määräyksiä tiukempia suunnittelu- ja energiavaatimuksia. Käytämme mm. hyöty-suhteeltaan tavanomaista tehokkaampia ilmanvaihtokoneita ja normaalia laadukkaampia kalusteita. Asuinnoissa on suojaisat kattoterassit ja valoisat porrasterassit. Asukkaiden yhteisöllisyyttä tuetaan kerhohuoneilla ja yhteisillä saunaosastoilla. Viihtyisyyttä lisäävät erilaiset asuntotyypit, rivitalojen vaihteleva ulkoasu ja massoittelu, pihojen erikoinen suunnittelu kivettyine kumpuineen sekä taideseinät. Talojen viherkatot viivyttävät hulevesiä, Metsälä kertoo.

Lisätietoa: Rakennustoimisto Pohjola Oy, p. 020 7759 600, www.pohjolarak.fi

Editori Helsinki Oy -yritysviestinnän asiantuntija
Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi
Lisätietoa: toimituspäällikkö Nora Helanto, p. 09 4241 2225, etunimi.sukunimi(a)editorhelsinki.fi, www.editorhelsinki.fi