Nordic Automotive Services Oy/ Renault

Renault Clio ja Kalle Pinomäki ovat rallin Suomen mestareita

Lehdistötiedote  •  2011-09-19 22:40 EEST

Turkulaiselle uran kolmas rallimestaruus

Kalle Pinomäki on rallin suomenmestari 2011. Turkulainen varmisti etuvetoluokan (SM2) tittelin viikonloppuna Keravalla ajetussa osakilpailussa. Mestaruus on Pinomäelle, 31, jo uran kolmas. Vuonna 2005 hän voitti rallin nuorten suomenmestaruuden ja 2010 etuvetomestaruuden. Pinomäen kartanlukijana toimi Matti Kaskinen, ja pari kilpaili Renault Clio R3 -autolla.

- Mestaruus oli tavoitteena ja tavoite täyttyi. Olemme jälleen tehneet asiat oikein ja hyvin. Kausi oli kuitenkin paljon vaikeampi kuin viime vuonna. Mikään nappikausi tämä ei ollut, jos yksittäisiä tuloksia mietitään. Kokonaisuus oli tietenkin onnistunut, kun pystyimme uusimaan mestaruuden, Pinomäki sanoi.

Pinomäki saavutti 85 pistettä, kun kakkoseksi nousseen ja päätösosakilpailun Keravalla voittaneen Ville Hautamäen saldo jäi 74:ään pisteeseen. Päätöskilpailussa, jossa ajettiin peräti 11 erikoiskoetta, Pinomäki sijoittui neljänneksi jäätyään voitosta minuutin ja 44 sekuntia.

- Moottori kävi kolmella pytyllä kakkoserikoiskokeella ja sen jälkeenkin muutaman kerran. Hetken aikaa jo pelkäsimme, että emme varmaan pääse edes huoltoon. Onneksi pääsimme, ja pystyimme jatkamaan kilpailua. Meillä ei olisi ollut varaa keskeyttää, sillä jos me olisimme jääneet nollille, olisi Hautamäki vienyt mestaruuden pisteen erolla, Pinomäki korosti.

Pinomäen Set Promotion tiimille kausi oli lopulta täydellinen. Rallicrossissa tiimi saavutti euroopanmestaruuden ja rallissa tuli suomenmestaruus.

Meillä on ollut kova ohjelma ja kovat tavoitteet. Olemme yltäneet molemmissa sarjoissa tavoitteeseemme. Tiimissä on tehty paljon töitä, ja onneksi meillä on  kova ja ammattitaitoinen porukka tekemässä näitä juttuja, Pinomäki sanoi.

Pinomäen rallikausi päättyi tähän. Ensi vuoden suunnitelmien rakentaminen alkaa samantien. Rallicrossissa Set Promotion osallistuu vielä kauden viimeiseen EM-kisaan Tsekissä syys-lokakuun vaihteessa.

SM-ralli 17.9.2011, Kerava

SM2-luokka:

1. Ville Hautamäki - Ari-Pekka Hautanen, Honda, 58.17,5 2. Jussi Vainionpää - Mika Juntunen, Honda, + 2,1 3. Jukka Korhonen - Jan Lönegren, Ford, + 1.17,2 4. Kalle Pinomäki - Matti Kaskinen (TUA / SaloUA), Renault, + 1.44,0 5. Ott Täht - Meelis Vooro, Ford + 3.53,2

SM2-luokan SM-pisteet 2011

1. Kalle Pinomäki, 85