Kultapiste

Romukulta ei ole romua, vaan kullanarvoista

Lehdistötiedote   •   Maalis 27, 2012 10:42 EEST

"Romukulta” ei ole romua, vaan kullanarvoista

Viime vuosina mediassa on puhuttu paljon ”romukullasta”, jota kansalaiset myyvät yhä kiihtyvään tahtiin kullan maailmanmarkkinahintojen hipoessa huippujaan. Romukullalla viitataan suomalaisten pöytälaatikoista löytyviin vanhoihin kultakoruihin ja muihin esineisiin. ”Romu sanasta saa helposti vaikutelman, että romukulta olisi jotenkin vähemmän arvokasta. Romukulta ei kuitenkaan ole laadullisesti huonompaa.”, uutisoi YLE jo viime vuoden alkuvuodesta (YLE, 25.1.2011). Kultapisteen Laura Kumpulaisella on selkeä mielipide asiasta: ”Romukulta-termi on sinänsä hieman ikävä, että se helposti harhaanjohtaa kuluttajaa. Meillä on tapana puhua piilokullasta, koska se viittaa mielestämme paremmin ihmisten pöytälaatikoista löytyvän kullan varsinaiseen arvoon, joka monesti yllättää asiakkaamme positiivisesti.”

Savon Sanomat uutisoi elokuussa (Savon Sanomat, 3.8.2011), kuinka jotkut kultaesineitä ostavista liikkeistä maksavat kuluttajalle kullasta hinnan, joka ei ole lähelläkään maailmanmarkkinahintaa. Lehden testissä sormuksesta sai pahimmassa tapauksessa summan, joka olisi ollut noin puolet sen sisältämän kullan todellisesta arvosta. ”Tällaiset tarinat ovat aina huonoa mainetta koko alalle, joka kaipaisi viranomaisvalvontaa Suomessakin. Pitkäkestoinen liiketoiminta perustuu aina siihen, että palvelulla on tyytyväisiä asiakkaita, ja mikäli hyvä hinta on yksi niistä kriteereistä joiden perusteella kuluttajien tyytyväisyyttä mitataan, niin silloin heille täytyy tarjota hyviä hintoja.”, sanoo Kultapisteen Suomen maajohtaja Mika Sievinen.

"Kuluttajien hintatietoisuus on selvästi kasvanut viime aikoina, mikä on luonnollisesti edesauttanut kaltaistamme yritystä, joka on panostanut merkittäviä resursseja pystyäkseen tarjoamaan asiakkaille turvallisen palvelun sekä hyvän hinnan kullasta. Mitä niin sanottuun "romukultaan" tulee, niin olisi hyvä muistaa, että kullan hinta määräytyy painon ja karaattipitoisuuden mukaan, eikä kullan kunnolla ole mitään vaikutusta siitä maksettavaan hintaan ellei sitten puhuta aivan puhtaasta investointikullasta.", lisää Sievinen.

Kultapiste on Guldbrev AB:n suomalainen tytäryhtiö, joka tarjoaa suomalaisille kuluttajille mahdollisuuden myydä kultaa turvallisesti. Guldbrev AB perustettiin Ruotsissa vuonna 2008 halusta tarjota kuluttajille uusi, nopea ja turvallinen tapa myydä kultaa. Koska kaupankäynti tapahtuu internetissä, eikä Kultapiste maksa vuokria kalliista asiakasliiketiloista, voi asiakas saada kullastaan korkeimman mahdollisimman hinnan. Yrityksellä on tänä päivänä yli 80.000 tyytyväistä asiakasta Pohjoismaissa ja se käyttää ainoastaan EU:N tyyppihyväksyttämiä kultavaakoja, jotka puolueeton yritys tarkistuttaa Tukesin ohjeiden mukaisesti tasaisin väliajoin.