Ruukki

Ruukilta aurinkosähköä tuottavat energiapaneelit

Lehdistötiedote   •   Kesä 10, 2013 13:00 EEST

Ruukki tuo markkinoille aurinkosähköä tuottavan Ruukki solar -paneelin. Ruukin energiapaneelijärjestelmään kuuluva ja rakennusten seiniin liitettävä paneeli tuottaa sähköä auringon valosta.

”Ruukin energiapaneelijärjestelmä on ilmatiiveytensä ansiosta tuonut merkittäviä säästöjä asiakkaiden energiakuluihin. Nyt tuotekehityksessä on menty askel eteenpäin, kun paneelit on valjastettu myös tuottamaan energiaa. ”Koska paneelijärjestelmän tiiveys on huippuluokkaa ja nyt paneelit tuottavat energiaa, voidaan järjestelmää käyttämällä energiakustannuksissa säästää jopa 20 prosenttia”, toteaa johtaja Jouni Metsämäki Ruukista.

Ruukki solar -paneeli perustuu ulkoseiniin kiinnitettäviin ja ulkomuodoltaan niihin sopiviin moduuleihin. Moduulien pinnassa on auringon säteitä sähköenergiaksi muuntava kalvo. Moduulit ovat noin kuusi metriä pitkiä ja puoli metriä korkeita.

Ruukin energiapaneelijärjestelmällä on saavutettu merkittäviä säästöjä energian kulutuksessa tavalliseen paneeliin verrattuna, ja Ruukki myöntää ainoana valmistajana takuun energiapaneelijärjestelmän ilmatiiveydelle. Ruukin paneelijärjestelmä on Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen VTT:n sertifioima.

Energiapaneelit ovat sandwich-paneeleja, esivalmistettuja elementtejä, joissa kahden teräsohutlevyn välissä on eristekerros. Niillä toteutetaan energiatehokkaita rakennuksia erityisesti teollisuus-, varasto-, toimisto- ja liiketilojen rakentamisessa. Ruukki energiapaneeli on erikoispaneeli, jossa tiivis saumarakenne ja muut yksityiskohtaiset ratkaisut sekä asennus tekevät seinärakenteesta tiiviin. Energiapaneelijärjestelmän käyttö mahdollistaa rakennuksen energialuokan korotuksen ja sitä käyttämällä voidaan saavuttaa enemmän LEED- ja BREEAM -ympäristösertifikaattipisteitä. Ruukki toi energiapaneelit markkinoille keväällä 2011 ja pidemmälle kehitetyn energiapaneelijärjestelmän kesällä 2012.

Keväällä 2013 Ruukki toi markkinoille ensimmäisenä maailmassa omakotitaloon asennettavan aurinkolämpöä hyödyntävä katon, joka tuottaa energiaa sekä käyttöveden että itse rakennuksen lämmitykseen.

Lisätietoja:

Jouni Metsämäki, johtaja, Ruukki Building Products, components puh. +358 40 544 6775

Pasi Turpeenniemi, tuoteryhmäpäällikkö, Ruukki Building Products, puh. +358 50 314 3349

Lehdistökontakti: Tapani Tuominen, viestintäpäällikkö, puh. +358 50 31 43131

Ruukki on erikoistunut teräkseen ja teräsrakentamiseen. Toimitamme asiakkaillemme energiatehokkaita teräsratkaisuja: paremmin rakennettuja ympäristöjä asumiseen, työhön ja liikkumiseen. Meillä on noin 9 000 työntekijää sekä laaja jakelu- ja jälleenmyyntiverkosto noin 30 maassa, muun muassa Pohjoismaissa, Venäjällä ja muualla Euroopassa sekä kehittyvillä markkinoilla, kuten Intiassa, Kiinassa ja Etelä-Amerikassa. Liikevaihto vuonna 2012 oli 2,8 miljardia euroa. Osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (Rautaruukki Oyj: RTRKS). www.ruukki.fi