Ruukki

Ruukin lämpökatto tuottaa Earth Housen lämpimän veden tiedekeskus Heurekassa

Lehdistötiedote   •   Kesä 07, 2013 10:39 EEST

Ruukki Classic solar -lämpökatto on asennettu tiedekeskus Heurekan pihalla sijaitsevan talon katolle. Earth House Oy on suunnitellut rakennuksen yhdessä Kirkon ulkomaanavun kanssa ja se on energiatuotannoltaan verkosta riippumaton.

"Classic solar -lämpökatto on suunniteltu tuottamaan energiaa suomalaisen omakotitalon käyttöveden lämmittämiseen, mutta keräin sopii erinomaisesti myös muunlaisiin kohteisiin, kuten tähän koulurakennukseen, jossa tavoitteena on omavaraisuus energiantuotannossa", kertoo Ruukin rakentamisen komponenteista vastaava johtaja Jouni Metsämäki.

Earth House esittelee kehitysmaarakentamista Heurekan tiedepuisto Galileissa. Earth Housen taloista voi rakentaa kokonaisia kyliä taloineen ja kouluineen. Rakentamisen materiaalit voivat myös vaihdella paikallisen tarjonnan mukaan. Earth Housen tavoitteena on tarjota ekologinen ratkaisu kehitysmaarakentamiseen mm. humanitaarisille järjestöille ja esimerkiksi katastrofialueille. Mallikoulutalon materiaalit on saatu lahjoituksina.

"Talon avulla yleisö voi tutustua monipuolisesti uusiutuviin energialähteisiin ja myös verrata niistä saatavaa tehoa eri säissä. Samalla koko maailmaa kouraisevat haasteet tulevat esille ratkaisujen kautta, eivät vain hädän näkökulmasta", toteaa tiedekeskus Heurekan elämysjohtaja Mikko Myllykoski.

"Aiomme laittaa Mallikoulutalon energiaratkaisut testiin myös talvikäytössä, mistä talon suunnittelijat saanevat hyödyllisiä kokemuksia. Monilla katastrofialueilla on karut ja kylmät olot", hän jatkaa.

Ruukki on kehittänyt auringon lämmönsäteiden valjastamiseen uudenlaisen tuotteen, kattorakenteisiin täysin integroituvan Classic solar -lämpökeräimen. Tavoitteena on suunnitella omakotitalot niin, että ne kuluttavat mahdollisimman vähän energiaa. Nyt talojen ekologisuutta on mahdollista lisätä tuottamalla itse osa tarvittavasta energiasta aurinkolämpöä hyödyntämällä.

Classic solar -lämpökeräintä ei juuri erota muusta kattorakenteesta. Keräimiä valmistetaan neljän, kahdeksan ja 12 neliömetrin kokoisina paneelisetteinä.  Loput katon pinta-alasta on tavallista teräskatetta. Heurekan pihalla sijaitsevan mallirakennuksen katolla on neljän neliön kokoinen aurinkokeräin, joka tuottaa arviolta 1 400 - 2 200 kilowattituntia sähköä vuodessa. Tavallisessa omakotitalossa tämä on noin yhden perheen käyttöveden vuotuinen kulutus. Ruukki on toimittanut mallirakennukseen myös teräksiset seinärakennekehikot.

Mallikoulurakennus on esillä Heurekassa, ja sen avajaisia vietetään 7.6. Vantaalla. Kattoon integroituvaan energiajärjestelmään pääsee tutustumaan Heurekan aukioloaikoina. Ruukki Classic solar -lämpökatto on nähtävillä myös myöhemmin tänä kesänä avattavien Hyvinkään asuntomessujen kohteessa numero 14.

Lisätietoja: Johtaja Jouni Metsämäki, Rakentamisen komponentit, Ruukki, puh. 020 59 29114

Ruukki on erikoistunut teräkseen ja teräsrakentamiseen. Toimitamme asiakkaillemme energiatehokkaita teräsratkaisuja: paremmin rakennettuja ympäristöjä asumiseen, työhön ja liikkumiseen. Meillä on noin 9 000 työntekijää sekä laaja jakelu- ja jälleenmyyntiverkosto noin 30 maassa, muun muassa Pohjoismaissa, Venäjällä ja muualla Euroopassa sekä kehittyvillä markkinoilla, kuten Intiassa, Kiinassa ja Etelä-Amerikassa. Liikevaihto vuonna 2012 oli 2,8 miljardia euroa. Osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (Rautaruukki Oyj: RTRKS). www.ruukki.fi