Ruukki

Ruukin perustietojen hallintaratkaisu voitti kansainvälisen innovaatiopalkinnon

Lehdistötiedote   •   Kesä 06, 2013 10:00 EEST

Ruukki on voittanut ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä Informatican vuosittaisen innovaatiopalkinnon. Voitto julkistettiin tänään Informatica World 2013 -tapahtumassa Las Vegasissa.

Voittanut MDM-ratkaisu on puolittanut Ruukissa perustiedon (master data) käsittelyyn kuluvan ajan. Ratkaisu perustuu Informatican MDM-tuotteisiin ja sen on Ruukin ohjauksessa toteuttanut Affecto Finland Oy. Perustiedon hallinnalla (master data management) tarkoitetaan niitä prosesseja, standardeja ja työkaluja, joilla organisaatio hallitsee liiketoiminnan kannalta keskeisiä perustietojaan. Perimmäisenä tarkoituksena on, ettei suuri organisaatio käytä saman datan mahdollisesti erilaisia versioita eri toiminnoissaan.

Informatica jakaa vuosittain innovaatiopalkinnon globaalisti parhaalle Informatica-ratkaisulle, joka kehittää alaa eteenpäin. Tänä vuonna Ruukki oli ensimmäisenä suomalaisena yrityksenä mukana finalistien joukossa. Informatican ratkaisuja on maailmanlaajuisesti käytössä kaikkiaan yli 5 000 yrityksessä: mm. yli 80 prosentissa Dow Jones -listatuista yrityksistä.

Affecton ja Informatican kanssa tehdyllä toteutuksella korvattiin Ruukin edellisen sukupolven pirstaloitunut järjestelmä uudella, josta jaellaan asiakas- ja toimittajatietoa 12 eri järjestelmään. Ruukin ratkaisussa yhdistyvät tiedon integroinnin, tiedon laadun ja perustiedon hallinnan toiminnallisuudet. Ruukilla on pitkä kokemus perustiedon hallinnan strategiasta, toiminnoista ja sovelluksista. Ratkaisuun liittyy myös aiempi operatiivisille järjestelmille tarkoitettu keskitetyn integraatiotuen ratkaisu.

”Uusi järjestelmä parantaa merkittävästi master datan laatua, sillä jo asiakas- tai toimittajapyyntöä tehtäessä tarkistetaan pakolliset kentät, muut business säännöt sekä onko yhtiön VAT-tunnus voimassa”, kertoo Ruukin master data -konseptin omistaja Esa Pallaspuro.

”Ruukin voitto nostaa esiin suomalaista IT-projektiosaamista kansainvälisesti. Suomessa rakennetaan IT-ratkaisuja, joita kopioidaan myös muualla”, toteaa Affecton tiedonhallinnan asiantuntija Petri Räsänen. Tulevaisuudessa kaikilla on todennäköisesti pistemäisten ratkaisujen asemasta Ruukin tyyppinen kokonaisratkaisu.

Ruukki oli finalistina kahdessa kategoriassa, Data Quality ja Master Data Management. Muut finalistit olivat suuria kansainvälisiä yrityksiä.

Lisätietoja:
Ismo Platan, Johtaja, toimitusketjun hallinta, tietohallinto ja prosessien kehittäminen, Rautaruukki Oyj, puh 020 59 29134
Stig-Göran Sandberg, Toimitusjohtaja, Affecto Finland Oy, puhelin 0205 777 804

Ruukki on erikoistunut teräkseen ja teräsrakentamiseen. Toimitamme asiakkaillemme energiatehokkaita teräsratkaisuja: paremmin rakennettuja ympäristöjä asumiseen, työhön ja liikkumiseen. Meillä on noin 9 000 työntekijää sekä laaja jakelu- ja jälleenmyyntiverkosto noin 30 maassa, muun muassa Pohjoismaissa, Venäjällä ja muualla Euroopassa sekä kehittyvillä markkinoilla, kuten Intiassa, Kiinassa ja Etelä-Amerikassa. Liikevaihto vuonna 2012 oli 2,8 miljardia euroa. Osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (Rautaruukki Oyj: RTRKS). www.ruukki.fi