Ruukki

Ruukki toimittaa ekotehokkaita metallikomponentteja Biofore-konseptiautoon

Lehdistötiedote   •   Kesä 04, 2013 13:50 EEST

Ruukki on mukana UPM:n ja Metropolia ammattikorkeakoulun Biofore-konseptiauton kehittämisessä. Ruukki toimittaa kehitteillä olevaan konseptiautoon ekotehokkaita metallikomponentteja. Näitä erikoisteräksiä käytetään auton eturungossa ja taka-akselistossa. Hankkeen keskeisin tavoite on testata uusiutuvien biomateriaalien käyttöä autoteollisuudessa. UPM toimittaa autoon useissa komponenteissa käytettäviä biomateriaaleja.

Kehitteillä olevan Biofore-konseptiauton kaikilta osilta - myös metallisilta - haetaan kokonaishiilijalanjälkeä pienentäviä ekotehokkaita ratkaisuja. Tähän Ruukin Litec- ja Form-erikoisteräkset soveltuvat hyvin.

Metropolian auto- ja kuljetustekniikan sekä teollisen muotoilun opiskelijat vastaavat auton suunnittelusta, rakentamisesta ja testaamisesta. Projektiin osallistuu myös useita muita organisaatioita, muun muassa Tekes. Biofore-konseptiauton suunnittelun lähtökohtina ovat kestävä kehitys ja kierrätettävyys. Teräs on materiaalina 100-prosenttisesti kierrätettävä.

Valmistuessaan keväällä 2014 konseptiautosta tulee tieliikenteeseen laillistettu ajoneuvo, joka täyttää kaupunkiauton tavara- ja henkilökuljetustarpeet. ”Ruukki on ollut mukana toimittamassa erikoisterästä useisiin Metropolian autohankkeisiin. Tämän hankkeen metalleja koskevassa projektissa on testattu Ruukin autoteollisuusteräksiä, tehty muovattavuuskokeita ja muovattu levyistä osia rakennettavaan konseptiautoon,” kertoo sovelluspäällikkö Ari Minkkinen Ruukki Metals Oy:stä.

Euroopan autoteollisuus etsii enenevässä määrin ympäristövastuullisia ratkaisuja sekä valmistuksen että käytön osalta. Sarjatuotantoautoissa teräs on keskeinen rakennemateriaali kustannus- ja ekologiasyistä. Lujat ja ultralujat teräkset keventävät rungon painoa turvallisuudesta tinkimättä. Koska autot ovat aiempaa keveämpiä, ne ovat myös ympäristöystävällisempiä, kuluttavat vähemmän polttoainetta ja tuottavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Autoteollisuus on Ruukin Litec-terästen tärkein käyttäjä.

Lisätietoja:
Olli Hurskainen, johtaja, pinnoitetut tuotteet, Ruukki Metals Oy, puh. +49 20 33 173 9201

www.bioforeconceptcar.upm.com

Ruukki on erikoistunut teräkseen ja teräsrakentamiseen. Toimitamme asiakkaillemme energiatehokkaita teräsratkaisuja: paremmin rakennettuja ympäristöjä asumiseen, työhön ja liikkumiseen. Meillä on noin 9 000 työntekijää sekä laaja jakelu- ja jälleenmyyntiverkosto noin 30 maassa, muun muassa Pohjoismaissa, Venäjällä ja muualla Euroopassa sekä kehittyvillä markkinoilla, kuten Intiassa, Kiinassa ja Etelä-Amerikassa. Liikevaihto vuonna 2012 oli 2,8 miljardia euroa. Osake on noteerattu NASDAQ OMX Helsingissä (Rautaruukki Oyj: RTRKS). www.ruukki.fi