Saarioinen Oy

Saarioinen saavuttaa energiansäästötavoitteensa etuajassa

Lehdistötiedote   •   Kesä 06, 2013 14:00 EEST

Saarioinen Oy on tehnyt useita toimenpiteitä kansallisen energiatehokkuussopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Sopimuksessa Saarioisten energiansäästötavoitteeksi asetettiin 15 000 MWh. Yhtiö saavuttaa tavoitteet suunniteltua aiemmin.

Saarioinen liittyi ensimmäisenä elintarviketeollisuuden edustajana energiatehokkuussopimukseen, joka allekirjoitettiin joulukuussa 2007 Työ- ja elintarvikeministeriön, Elinkeinoelämän keskusliiton sekä toimialaliittojen välillä. Sopimuksen energiansäästötavoite on yhdeksän prosenttia vuoden 2005 energian käytöstä vuoteen 2016 mennessä.

Saarioisten energiansäästötoimet ovat kohdistuneet muun muassa ruokatehtaiden ilmanvaihdon ja kylmä- ja lämpölaitosten energian talteenottoon. Sahalahden tehtaalla Saarioinen on ottanut käyttöön maakaasun, ja viimeisimpiä energiansäästötoimenpiteitä on ollut Huittisten kylmälaitoksen lauhdelämmön talteenotto sekä Sahalahden broilerteurastamon kylmälaitoksen lämpöpumppu.

Saarioisilla talteen otettu lämpö voidaan hyödyntää ympärivuotisesti käyttöveden lämmityksessä. - Kyse on suurista säästöistä. Saavuttamamme energiasäästöt vastaavat yli 700 omakotitalon energian vuosikulutusta, kertoo tekninen johtaja Olavi Virtanen Saarioisilta.

Elintarviketeollisuudesta energiatehokkuussopimukseen on liittynyt huhtikuuhun 2013 mennessä 42 yritystä ja 87 toimipaikkaa.

Lisätietoja:
Olavi Virtanen, johtaja,
osto ja tekniikka,
Gsm 0500 332457,
e-mail: olavi.virtanen@saarioinen.fi

Saarioinen on kotimainen perheyritys ja yksi Suomen johtavista ruokataloista. Saarioinen toimii hyvän arjen puolesta tarjoamalla maistuvaa valmisruokaa, lihaa, lihavalmisteita ja säilyketuotteita päivän eri ruokailuhetkiin. Saarioinen on markkinajohtaja useilla toimialueillaan. www.saarioinen.fi