Saarioinen Oy

Saarioisilla ennätysinvestoinnit

Lehdistötiedote   •   Helmi 22, 2010 13:23 EET

Saarioinen teki vuonna 2009 verrattain hyvän tuloksen, vaikka vuosi oli vaikea Suomen taloustilanteen ja kuluttajien varovaisen ostokäyttäytymisen vuoksi.

Saarioinen-konsernin liikevaihto oli kokonaisuudessaan 340,1 miljoonaa euroa. Tulos ennen satunnaisia eriä oli 14,6 miljoonaa euroa. Saarioisten investoinnit olivat vuonna 2009 yhtiön historian korkeimmat, lähes 40 miljoonaa euroa. Investoinneilla tähdättiin tulevaisuuteen rakentamalla uusi tehdas Viroon sekä laajentamalla ja saneeraamalla olemassa olevia yksiköitä.

Toiminnan tulos nousi lähes edellisvuoden tasolle markkinoiden kireydestä huolimatta, ja Saarioinen säilytti asemansa valmisruokatuotteiden johtavana valmistajana. Taantuma on näkynyt alalla kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksena ja ostojen kohdistumisena edullisiin tuoteryhmiin.

Kokolihavalmisteet ja välipalatuotteet, kuten edellisenä vuonna lanseerattu Italianleipä, olivat kuitenkin ilahduttava poikkeus tästä suuntauksesta. Myös hillojen myynti sujui mainiosti – Saarioisten hillot saivat seurakseen Dronningholm-hillot ja -marmeladit, ja niiden avulla hillojohtajuus pysyi vankasti Saarioisten käsissä.

Saarioinen-konsernin investoinnit vuonna 2009 olivat 37,3 miljoonaa euroa. Suuren investoinnin kohdistaminen Jyväskylän teurastamoon on vahva panostus lihaketjun alkupäähän ja samalla osoitus uskosta kotimaisen lihan menestykseen.

Syksyllä 2009 valmistui myös Viron Raplaan uusi valmisruokatehdas, joka on Viron uudenaikaisin elintarvikkeita valmistava tuotantolaitos. Tuotteet valmistetaan siellä Mamma-merkillä.

Tiukasta taloustilanteesta huolimatta Saarioisilla uskotaan valmisruualla olevan jatkossakin hyvä tulevaisuus niin Suomessa kuin Baltiassakin. Vuonna 2009 investoitiin melkoisesti myös Kangasalan tehtaalle, jossa laajennettiin ja saneerattiin tiloja. Tuotantokapasiteetti on siis valmiina täyttämään asiakkaiden ja kuluttajien toiveet.

Saarioisten omavaraisuusaste vuonna 2009 säilyi hyvänä. Henkilöstön keskimääräinen vahvuus oli 2 138 henkilöä. Henkilöstön määrän lasku johtuu määräaikaisten työsuhteiden vähentämisestä, toiminnan tehostumisesta ja investointien käyttöönotosta.

Vuonna 2010 Saarioisilla keskitytään tuottavuuden nostamiseen ja investointien hyödyntämiseen. Maailmantalouden tilanne osoittaa jo toipumisen merkkejä, mutta kuluvan vuoden odotukset ovat kuitenkin vielä maltillisia, sillä elintarvikealalla uskotaan, että vuosi 2010 tulee olemaan taantuman vaikein vuosi.

Saarioinen-konserni

Ennakkotieto Tilinpäätös  2009  2008

Liikevaihto (mEUR)        340,1  342,2
Liikevoitto (mEUR)            15,5  16,2

Tulos ennen satunnaisia eriä (mEUR)  14,6  15,6

Nettoinvestoinnit (mEUR)  37,3  27,4

Omavaraisuusaste  55 %  57 %

Henkilöstö keskimäärin  2 138  2 253

Saarioinen-konsernin lopulliset tilinpäätöstiedot julkaistaan huhtikuussa.

Toimitusjohtaja Ilkka Mäkelä

Saarioinen Oy, puh. (03) 244 7527, 0500 831 116