Saarioinen Oy

Saarioisten teurastamoprojekti Jyväskylässä valmis

Lehdistötiedote   •   Tammi 28, 2010 12:42 EET

Saarioisten Lihanjalostus Oy:n teurastamon laajennus- ja saneeraushanke Jyväskylässä on saatu päätökseen, ja uudet tilat on otettu käyttöön. Teurastamon laajennus- ja saneerausprojekti aloitettiin vuoden 2008 alussa ja saatiin päätökseen viime syksyn aikana, hiukan suunniteltua nopeammin. Täysin uutta tilaa Saarioisten Lihanjalostus Oy sai laajennuksessa noin 3400 neliötä. Uuden teurastamon avajaisia vietetään lauantaina 30.1.2010.

Noin 17 miljoonan euron investoinnilla on uudistettu muun muassa navetta- ja teurastuslinjat Jäähdytykseen ja jätteenkäsittelyyn on myös panostettu huomattavasti. Uudistuksilla tavoitellaan toiminnan tuottavuuden ja laadun lisäämistä, jonka saavuttamista alan viimeisin tekniikka helpottaa.

Myös teurasmäärien kasvu on mahdollista uusien linjojen ansiosta. Saarioisten Lihanjalostus teurastaa nyt vuodessa noin 18 miljoonaa kiloa sikaa ja nautaa, joista sikateurastuksen osuus on 55 prosenttia.

Saarioisten Lihanjalostuksella on noin 1400 hyvässä yhteistyössä toimivaa lihan sopimustuottajaa eri puolilta Suomea.

Nyt valmistuneen laajennus- ja saneeraushankkeen pääurakoitsijana on ollut YIT. Päälaitetoimittajana oli hollantilainen MPS Red Meat Slaughtering B.V., joka on toimittanut teurastamolinjoja eri puolille maailmaa.

Saarioisten Lihanjalostus Oy hankkii liharaaka-ainetta Saarioinen-konsernin tarpeisiin sekä toimittaa palalihoja, lihapuolivalmisteita ja kuluttajapakattuja lihoja vähittäiskaupalle ja HoReCa-asiakkaille. Saarioisten Lihanjalostus Oy työllistää Jyväskylässä ulkopuoliset toimijat mukaan lukien yli 300 henkilöä. Tilojen laajennuksella ei tällä hetkellä ole työllisyyttä lisäävää vaikutusta.

Saarioinen-konserni työllistää kaikkiaan noin 2200 henkilöä.

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Mika Salmi, Saarioisten Lihanjalostus Oy, puhelin (014) 333 7130, 050 63 155