Santander Consumer Finance Oy

Santander teki voittoa 2,3 miljardia ensimmäisellä vuosipuoliskolla, kasvua 29 %

Lehdistötiedote   •   Heinä 30, 2013 16:21 EEST

Banco Santander teki tämän vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla voittoa 2,3 miljardia euroa, joka on käytännössä sama kuin koko vuoden 2012 tulos. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 29 prosenttia.

- Voitot nousivat kahden vuoden aikana tehtyjen korkeiden luottotappiovarausten jälkeen. Olemme varautumassa uuteen voittojen kasvun aikakauteen, kommentoi Banco Santanderin hallituksen puheenjohtaja Emilio Botín.

Pankin omavaraisuusaste nousi 0,44 prosenttiyksikköä 11,11 prosenttiin.

Lainojen suhde talletuksiin alhaalla

Lainojen suhde talletuksiin oli ennennäkemättömän alhaisella tasolla: 107 prosenttia koko Santander-ryhmässä ja 85 prosenttia Espanjassa, jossa talletusten määrä ylitti lainojen määrän. Talletusten määrä nousi 7 prosenttia 644 934 miljoonaan euroon, kun taas lainojen määrä pieneni 2 prosenttia 700 149 miljoonaan euroon. Kehittyvillä markkinoilla lainat ja talletukset nousivat 12 prosenttia, kun taas kehittyneillä markkinoilla talletukset kasvoivat 6 prosenttia ja lainat pienenivät 6 prosenttia.

Järjestämättömien lainojen osuus oli 4,92 prosenttia, jossa on kasvua 0,16 prosenttia edelliseen vuosineljännekseen verrattuna pääasiassa Espanjasta johtuen.

Ryhmän tuotoista Latinalainen Amerikka osuus oli 51 prosenttia, josta Brasilian osuus oli 25 prosenttia, Meksikon 12 prosenttia ja Chilen 6 prosenttia. Tuloksesta 37 prosenttia tuli Euroopasta (Iso-Britannian osuus 13 prosenttia, Espanjan 8 prosenttia, Saksan ja Puolan molempien 5 prosenttia) ja 12 prosenttia USA:sta.

- Pankin hyvä tuloskehitys on pitkäjänteisen toiminnan tulosta, mutta myös osoitus siitä, että talouselämä on palaamassa normaalimpaan tilanteeseen maailmassa, Santander Consumer Financen Suomen toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi kommentoi.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi
Santander Consumer Finance Oy
p. 09 8564 5127 / 050 1924
pekka.pattiniemi@santander.fi
www.santander.fi

Santander Consumer Finance Oy on suomalainen rahoitusyhtiö. Helsingin Hermannissa työskentelevät 150 santanderilaista huolehtivat tunnollisesti suomalaisten erilaisista rahoitustarpeista autoista vapaa-aikaan.

Santander Consumer Financen tuotteita ovat ajoneuvorahoitus, laina, ostorahoitus ja luottokortti.