Tutoris Oy

Sata Ärrää ja Ässää 100-vuotiaan Suomen kunniaksi

Lehdistötiedote   •   Tammi 31, 2017 09:49 EET

Tutoris Oy:n Sata Ärrää ja Ässää -hanke on hyväksytty mukaan Valtioneuvoston kanslian Suomi100 -hankkeeseen. Tarjoamme 100-vuotiaan Suomen kunniaksi sadalle suomalaiselle, 6–8-vuotiaalle lapselle mahdollisuuden oppia puuttuva R- tai S-äänne uudella, motivoivalla tavalla yhdessä perheen, lähiyhteisön ja asiantuntijan kanssa.

Ärjyn Ärräkoulu ja Sirun Sihinäkoulu

Suomessa noin joka neljännellä esi- ja alkuopetusikäisellä lapsella on äännevirheitä, joista tyypillisimpiä ovat R- ja S-äänteiden virheet. Näiden lievien äännevirheiden kuntouttamiseen on harvassa kunnassa resursseja, vaikka ne voivat vaikuttaa merkittävällä tavalla lapsen itsetuntoon. Tutoriksen kehittämillä nettiterapiapaketeilla, Ärjyn Ärräkoululla ja Sirun Sihinäkoululla, lapsi tai lapsiryhmä ja aikuinen voivat yhdessä motivoivien harjoitusten ja ammattitaitoisen terapeutin kanssa tehdä R- ja S-harjoituksia lapsen omassa toimintaympäristössä.

Puheterapeuttimme Eveliina Kemppainen on suunnitellut ja käsikirjoittanut Ärjy-merirosvon ja Siru-keijun mukaansa tempaavat tarinat sekä Suomessa täysin uudet ja ainutlaatuiset nettipelipohjaiset harjoitukset, jotka etenevät aina harjoiteltavan äänteen kuulonvaraisesta tunnistamisesta lausetason harjoituksiin saakka.

Suomen itsenäisyyden juhlavuoden teemana on Yhdessä – tämä on meille Tutoriksessa tuttua.

Noin 100 etäsertifikaatin suorittanutta puheterapeuttiamme ympäri Suomen toteuttaa juhlavuoden 2017 aikana sadan suomalaislapsen ilmaisen nettiterapian. Nettiterapiapakettiin kuuluvat puheterapeutin alkutapaaminen, itsenäinen harjoittelu ja puheterapeutin lopputapaaminen. Alku- ja lopputapaamiset puheterapeutin kanssa toteutetaan tietokoneen välityksellä etäyhteyksin. Itsenäinen harjoittelu tapahtuu puheterapeutin suunnittelemia ja lasta innostavia nettipelejä pelaamalla.

Hankkeen aikataulu

Ilmoittautuminen ilmaisiin Sata Ärrää ja Ässää -nettiterapioihin käynnistyy 31.1.2017. Ensimmäiset terapiat pyörähtävät käyntiin huhtikuun puolella, ja hanke on käynnissä koko juhlavuoden 2017.

Lue lisää osoitteessa www.tutoris.fi/suomi100.

Lisätietoja

Sini Haapala, TutorisOsaamon kehitysjohtaja, puheterapeutti, FT, sini.haapala@tutoris.fi, 044 561 6033

Laura Juvala, toimitusjohtaja, laura.juvala@tutoris.fi, 040 560 6272

Tutoris Oy on kuntoutus- ja hoivapalveluita valtakunnallisesti tuottava suomalainen yritys. Lääkinnällisen kuntoutuksen puhe-, toiminta- ja fysioterapiapalveluita sekä hoivapalveluita tarjotaan kuntien ja kuntayhtymien organisaatioille sekä Kansaneläkelaitokselle. Yritys työllistää noin 200 sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaista.