Flybe

Savonlinnan, Varkauden ja Helsingin välisen kolmioreitin lopettaminen

Lehdistötiedote   •   Tammi 03, 2014 11:10 EET

Helsingin, Savonlinnan ja Varkauden välisen reitin operointi kilpailutettiin alkusyksystä, ja liikenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti Flyben tarjous valittiin viiden tarjouksen joukosta parhaaksi. Flybe operoi reitillä myös menneellä sopimuskaudella, joten lentoliikenne pääkaupunkiseudun ja Itä-Suomen välillä olisi jatkunut uuden sopimuksen myötä saumattomasti.

Flybe joutuu valitettavasti ilmoittamaan, että Helsingin, Savonlinnan ja Varkauden välinen säännöllinen lentoliikenne loppui 31.12.2013. Syy lopettamiseen on Varkauden kaupungin päätös jättää hyväksymättä liikenne- ja viestintäministeriön hankintapäätöksen mukainen ostoliikennejärjestely vuosille 2014 ja 2015. Flybe korostaa, että päätös reitin lopettamisesta ei tullut yhtiöltä.

Yhtiö jatkaa lentoja väliaikaisesti Savonlinnan ja Helsingin välillä 13.1.–14.2.2014. Järjestely on tilapäinen, mutta yhtiö toivoo saavansa jatkaa reitillä myös jatkossa. Savonlinna–Helsinki-reitin väliaikaiset aikataulut ovat seuraavat:

Helsingistä Savonlinnaan

Lähtee 06:35, saapuu 07:30 (ma-pe)

Lähtee 17:45, saapuu 18:40 (ma-pe)

Savonlinnasta Helsinkiin

Lähtee 07:50, saapuu 08:45 (ma-pe)

Lähtee 19:00, saapuu 19:55 (ma-pe)

Flyben asiakkaita, joilla on olemassa oleva lentovaraus Varkauden ja Helsingin välille, pyydetään olemaan yhteydessä tahoon, jota kautta varaus tehtiin. Mikäli varaus tehtiin Flyben internet-sivujen kautta, asiakkaan tulisi olla yhteydessä yhtiön asiakaspalveluun sähköpostitse osoitteeseen customer.finland@flybe.com tai kiireellisissä tapauksissa puhelimitse numeroon 0600 944 77. Mikäli varaus tehtiin matkatoimiston tai Finnairin kautta, tulee asiakkaan olla yhteydessä suoraan heidän asiakaspalveluunsa. Kaikille asiakkaille pyritään löytämään vaihtoehtoinen reitti/ kuljetusmuoto tai heille tullaan hyvittämään lipun hinta kokonaisuudessaan. Flybe pahoittelee peruutuksista aiheutuvaa harmia.

Asiakkailla, joilla on olemassa oleva varaus Savonlinnan ja Helsingin välille ajalle 7.-12.1.2014, on mahdollisuus muuttaa lento kuluitta ajalle 13.1. – 14.2.2014. Myös tässä tapauksessa asiakasta pyydetään ystävällisesti olemaan yhteydessä tahoon, jota kautta varaus tehtiin.

Flybe Finland

• on Flyben ja Finnairin yhteisyritys. Flybella on yrityksessä 60 prosentin omistusosuus.
  • on Suomen suurin kotimaan lentoliikenteen operoija. Yhtiöllä on 10 omaa reittiä Baltiassa ja Pohjoismaissa ja se operoi merkittävää osaa Finnairin Euroopan ja Suomen lennoista.
  • lentää 14 ATR-konetta ja 14 Embraer E170-/E190-konetta.
  • on merkittävä ilmailualan työllistäjä Suomessa: noin 700 työntekijää Helsinki-Vantaalla ja Seinäjoella.
  • tarjoaa korkealaatuisia alueellisia lentoja mahdollistaen liike- ja vapaa-ajan matkustajien matkustamisen edullisemmin kuin koskaan ennen.
  • on osa Euroopan johtavaa alueellista lentoyhtiötä Flybea, joka lentää 15 maassa yhteensä 185 reittiä.