Elisa

Senaatti-kiinteistöt valitsi Elisan tytäryhtiö Appelsiinin ICT-kumppanikseen

Lehdistötiedote   •   Helmi 17, 2011 21:41 EET

Valtion kiinteistövarallisuuden hallinnasta huolehtiva Senaatti-kiinteistöt on solminut laajan yhteistyösopimuksen IT-palvelutalo Appelsiinin kanssa.  Yhteistyö sisältää työasema- ja mobiililaitetuen, konesali-, käyttö- ja kapasiteettipalvelut. Sopimus kattaa myös monipuolisen elinkaarenhallinnan.

Senaatti-kiinteistöt huolehtii tuhansista vuokrasopimuksista ja yli 10 000 kiinteistöstä ja rakennuksesta. Asiakkaana on koko valtionhallinto, ja toiminta on hyvin sopimus- ja dokumenttikeskeistä. Suurten tietomäärien hallinta vaatii lukuisia sovelluksia, jotka puolestaan edellyttävät toimivaa ICT-infrastruktuuria palveluineen. Tietojärjestelmien suuri määrä vaatii sovellusten välistä integraatiota ja laajan tietovaraston. Tietoliikenteen ja lähituen toimivuus ovat kriittisessä asemassa, sillä Senaatti-kiinteistöillä on 15 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Lisäksi kiinteistöjen omistaminen asettaa paikkatiedon hallinnalle erityisiä vaatimuksia.

ICT-infra on perinteisesti ollut Senaatti-kiinteistöissä ulkoistettu. Kun organisaatiota muutettiin vuoden 2010 alussa, päätettiin myös ICT-palveluja muokata siten, että ne vastaisivat paremmin uusiin tarpeisiin. Ratkaisuna päätettiin kilpailuttaa Senaatti-kiinteistöjen työasema-, konesali- ja mobiilipalvelut.
- Appelsiini osallistui kilpailutukseemme kaikissa kolmessa kategoriassa, ja voitti kilpailutuksen selvästi, kertoo Senaatti-kiinteistöjen tietohallintojohtaja Antti Koskinen.

Appelsiini osoittautui monipuoliseksi ja osaavaksi kumppaniksi, joka pystyy tarjoamaan juuri niitä ICT-infrapalveluja, joita Senaatti-kiinteistöissä tarvitaan. Appelsiinin vahvuus kilpailutuksen kaikilla kolmella osa-alueella on Senaatti-kiinteistöjen näkökulmasta erittäin positiivinen asia. Sopimuskumppanuus on osoitus Appelsiinin laaja-alaisesta osaamisesta ja kattavasta palveluvalikoimasta, ja toisaalta se helpottaa palvelujen käyttöä, sillä nyt senaattilaiset saavat kaikki IT-palvelunsa aidosti yhden palvelupisteen periaatteella.
- Nyt me pystymme ohjaamaan toimittajaa aiempaa helpommin ja tehokkaammin. Palvelujen keskittyminen on myös ICT- ja hankintastrategiamme mukaista, toteaa Koskinen.

Sopimus Senaatti-kiinteistöjen kanssa vahvistaa Appelsiinin asemaa julkishallinnon organisaatioiden ICT-palveluntarjoana. Appelsiini on jo aiemmin tehnyt ulkoistussopimukset muun muassa lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean (ent. Lääkelaitos), Finnpilot Pilotagen (ent. Luotsausliikelaitos) sekä Finpron kanssa.
- Kotimaisuus, Suomessa ja suomenkielellä tuotettavat palvelut sekä kokemuksemme ja osaamisemme ovat nostaneet Appelsiinin Suomen johtavien IT-palveluntarjoajien joukkoon. Senaatti-kiinteistöjen kilpailutuksessa ne takasivat meille erittäin korkeat laatupisteet ja ylivoimaisen voiton kaikilla kilpailutuksen osa-alueilla, toteaa Appelsiinin toimitusjohtaja Jukka Koivisto.

Appelsiinin palvelufilosofian mukaisesti asiakkaat saavat käyttöön uusimmat teknologiat ja Senaatti-kiinteistöjen työasemat päivitetään Windows 7:ään alkuvuoden aikana. Yhteistyötä on tarkoitus laajentaa myös kapasiteettipalveluilla.

Lisätietoja
Antti Koskinen, tietohallintojohtaja, Senaatti-kiinteistöt, puh. 0205 811 34 tai antti.koskinen(a)senaatti.fi
Jukka Koivisto, toimitusjohtaja, Appelsiini Finland Oy, Puh. 040 768 7868 tai jukka.koivisto(a)appelsiini.fi

Senaatti-kiinteistöt on liikelaitos, joka valtion sisäisenä toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja ensisijaisesti valtionhallinnolle. Toiminta perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Senaatti-kiinteistöjen hallinnassa on lähes 12 000 rakennusta, yhteensä 6,6 milj. neliömetriä. Kiinteistökanta on monipuolinen aina arvorakennuksista toimistotiloihin ja erityistarpeisiin suunniteltuihin erityiskiinteistöihin. www.senaatti.com