Editor Helsinki Oy

SET Group toimii ympäristön hyväksi maailmanlaajuisesti

Lehdistötiedote   •   Maalis 12, 2012 09:11 EET

SET Group on viiden itsenäisen suomalaisen osakeyhtiön muodostama ryhmä. Erittäin keskeinen sija SET Groupin toiminnassa on viime vuosina ollut Itämeren suojelulla.

Vuonna 2009 yrityksen toimitusjohtaja Kai Paanasen toimesta käynnistyi hanke, jonka tavoitteena oli tehostaa Suomenlahdella toimivan öljyntorjuntakaluston toimivuutta.

- Aiheesta teetettiin selvitys, joka toimitettiin korkeatasoisille päättäjille Venäjällä. Kesällä 2009 solmittiin sopimus, jonka nojalla uudenlaista öljyntorjunta-alusta lähdettiin kehittämään ideasta konkreettiseksi alukseksi.

Hanke eteni tämän jälkeen aiesopimuksen allekirjoittamiseen vuonna 2010 ja varsinainen sopimus uudesta aluksesta syntyi marraskuussa 2011.

- Alus valmistuu vuonna 2013 ja tulee toimimaan Venäjän valtion satamalaitoksen Rosmorportin alaisuudessa sekä jäänmurtaja- että öljyntorjuntatehtävissä. Poikkeuksellista aluksessa on, että se on ns. vinomurtaja ja se kykenee murtamaan jäätä kyljillään. Aikaisemmin yksikään alus ei ole tähän pystynyt, idänkaupan asiantuntija Paananen kuvailee.

Kaupunkirakentamista Kiinassa

Pohjoisten vesistöjen ohella SET Group on viimeksi kuluneen vuoden aikana panostanut ympäristörakentamisen kehittämiseen sekä ympäristönsuojeluteemoihin yhdeksässä kiinalaisessa kaupungissa. Pääroolissa työssä on ollut vuonna 2011 perustettu Nordic SET Green -yhtiö, jonka partnerina ja toimitusjohtajana työskentelee Xing Shi.

- Olemme vieneet Kiinaan tietoisuutta ympäristönsuojelusta ja ekologisesta sekä ihmisläheisestä kaupunkirakentamisesta. Suunnittelemme esimerkiksi julkisia rakennuksia ja toimistotiloja yhdessä paikallisten partnereidemme kanssa. Kiinassa yhtiömme tunnetaan NSG:nä, Shi kertoo.

Nordic Set Green ei tee työtä yksin, vaan sen yhteistyökumppaneina ovat Suomesta mm. Teknologian tutkimuskeskus VTT sekä Suomen Ympäristökeskus (SYKE). Kiinassa NSG ja VTT markkinoivat osaamistaan kumppaneina.

Maanparannustekniikan uranuurtaja

SET Group perusti venäläisen JSC Polyinformin kanssa kesällä 2011 maanparannus- ja putkistojen remote-kunnostustekniikkaan erikoistuneen Oy Polyinform International Ltd:n.

- Arvostamme, että SYKE on ollut mukana asiantuntijana maanparannusteknologian tilan kartoittamisessa Suomessa. Olemme kiertäneet esimerkiksi Kouvolan alueella ja laajemmin Etelä-Karjalassa. Markkinoimme parasta maanparannusosaamista.

SET Groupissa nähdään, että Suomessa ja Venäjällä kehitetyllä maanparannustekniikalla tulee olemaan tulevaisuudessa valtava kysyntä myös kansainvälisesti. Yrityksen lähiajan tavoitteena on jatkaa Kiinassa maanparannustekniikan ympärille rakennettua projektia. Vastaavia hankkeita ollaan aloittamassa myös Suomessa ja muun muassa Afrikassa.

Lue lisää aiheesta Asiantuntijakanava Editorista, www.editori.fi.

Lisätietoa: Toimituspäällikkö Nora Helanto | p. 09 4241 2225 | nora.helanto(a)editorhelsinki.fi I www.editorhelsinki.fi