SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto ry

SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton tiedote 30.11.2011

Lehdistötiedote   •   Marras 30, 2011 07:19 EET

VAPAA JULKAISTAVAKSI  SEY on huolissaan  koirakuiskaaja  Cesar Millanin epäeettisten koirankoulutusmetodien edistämisestä Suomessa

Tällä viikolla on uutisoitu, että amerikkalainen tv-esiintyjä ja koirankouluttaja Cesar Millan saapuu ensi vuonna Suomeen live-kiertueelle. Millan tunnetaan Suomessa mm. Liv-kanavalla nähtävänä  koirakuiskaajana , joka saa koirien ongelmat korjattua nopeasti ja näyttävästi. Lukuisat asiantuntijatahot pitävät Millanin käyttämiä koulutustekniikoita haitallisina eläimille. SEY on huolissaan epäeettisten ja laittomien koirankoulutusmetodien edistämisestä Suomessa ja kehottaa vastuullisen eläintenpidon kannattajia välttämään Millanin tukemista millään tavoin. SEY on ilmaissut paheksuntansa myös tilaisuuden järjestäjälle Live Nationille.
Vaikka Millanin pehmeä imago saattaa erehdyttää monet pitämään hänen käyttämiään menetelmiä koiraystävällisinä, pitävät useat asiantuntijat niitä vahingollisina ja epäeettisinä. Useat amerikkalaiset ja englantilaiset eläinlääkäri- ja eläinsuojelujärjestöt ovat ilmaisseet huolensa Millanin edistämien tekniikoiden suhteen. Suomalaisista johtavista koira-asiantuntijoista mm. Tuire Kaimio ja Tommy Wirén ovat kritisoineet Millanin menetelmiä. Monet Millanin keinoista ovat lisäksi useiden maiden eläinsuojelulakien vastaisia, sillä ne perustuvat koirien pelotteluun, kivun aiheuttamiseen, sähkön käyttöön ja potkaisuihin eläimen arkoihin paikkoihin.
Haastattelemamme asiantuntijat ovat todenneet, että Millanin ymmärryksessä koirien käyttäytymisestä ja oppimiprosesseista on perustavanlaatuisia puutteita. Suuren riskin niin koiran kuin omistajankin hyvinvoinnille muodostaa sellainen tilanne, jossa omistaja yrittää soveltaa Millanin epäeettisiä opetuksia käytäntöön. Millania mainostetaan  lumoavana esiintyjänä  ja  lahjakkaana viihdyttäjänä , mutta on muistettava, että pohjimmiltaan asiassa on kysymys ongelmallisessa ympäristössä eläneiden, haastavien koirien kouluttamisesta, ei viihteestä eikä idolien palvonnasta. Tapahtuman järjestäjien tulisikin pitää mielessä Millanin koulutusmetodien eettiset ongelmat loistokkaiden kielikuvien maalaamisen sijaan. Toivottavasti järjestäjät ymmärtävät vastuunsa ja peruuttavat Millanin esiintymisen Suomessa , kommentoi SEYn toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö.

Olemme huolissamme Millanin esityksessä käyttämien koirien hyvinvoinnista. Harva koiran ja omistajan väliseen suhteeseen liittyvä ongelma pystytään ratkaisemaan suuren yleisön edessä pikaratkaisun keinoin   koirille meluisa ja stressaava tilanne ei taatusti edesauta mahdollisten ongelmien ratkaisua. Huolestuttavinta on kuitenkin se, että Millanin epäeettisiä ja vanhentuneisiin johtajuusteorioihin perustuvia menetelmiä edistetään suurelle yleisölle ja tullaan sitä kautta käyttämään yhä uusiin koiriin. SEYlle eläinten hyvinvointi on asioista tärkein ja on suorastaan velvollisuutemme varoittaa ihmisiä Millanin metodeista , jatkaa Ylisirniö.

SEY on pyytänyt jo toukokuussa 2010 Liv-kanavaa lopettamaan Millanin Koirakuiskaaja-ohjelman esittämisen. Liv-kanava on kieltäytynyt lopettamasta ohjelman esittämistä.

Lisätietoja: SEYn toiminnanjohtaja Helinä Ylisirniö p. 050 371 2740, sähköposti: helina.ylisirnio@sey.fi
SEYn lähettämä kirje Livenationille: http://www.sey.fi/livenationkirjemillan

Eläinlääkäri- ja eläinsuojelujärjestöjen sekä tutkijoiden näkemyksiä Millanin koulutusmetodien haitallisuudesta sekä johtajuusteorioista: