SPU Oy

SPU lanseeraa uuden sukupolven lämmöneristeet

Lehdistötiedote   •   Loka 04, 2012 12:48 EEST

Uuden sukupolven eristeet ovat entistä ekologisempia, tehokkaampia ja paloturvallisuusominai-suuksiltaan korkealuokkaisia. Niillä voidaan myös ehkäistä kännykän kuuluvuusongelmia energiatehokkaissa rakennuksissa.

Energiatehokkaiden rakennusten, kuten passiivi- ja nollaenergiatalojen, lämmöneristeratkaisuna yleistyneet niin sanotut PIR-polyuretaanieristeet ovat saaneet manttelinperijän. SPU Oy on kehittänyt uuden sukupolven polyuretaanin, EFR-polyuretaanin, jota käytetään sen uusissa lämmöneristeissä.

EFR-lyhenne tulee sanoista ecolocical ja fire resistance. Lyhenne viittaa uuden tuotesukupolven ekologisuuteen, entistä suurempaan energiatehokkuuteen ja paloturvallisuuteen.

Nyt markkinoille kaksi uutta eristettä

SPU tuo nyt markkinoille kaksi EFR-tuoteperheeseen kuuluvaa eristettä, SPU R:n ja SPU FR:n Ne on tarkoitettu sekä pientaloihin että kerrostaloihin. EFR-eristeissä ei käytetä pinnoitemateriaalina metalleja eivätkä ne sisällä lainkaan orgaanisia aineita.

”Tämä tarkoittaa, että eristeen tuotannon hiilijalanjälki on entistä pienempi ja kierrätettävyys tuotteen elinkaaren lopussa parempi. Tuote ei vaimenna kännykän ja muiden langattomien laitteiden signaaleja, eikä se homehdu vaikeissakaan olosuhteissa”, SPU:n hallituksen puheenjohtaja Janne Jormalainen kertoo.

SPU R kestää vaativia oloja ja on lämmöneristävyydeltään erittäin tehokas (lambda-design on 0,023 W/mK). Kyseinen eriste soveltuu sekä rakennuksen pääasialliseksi eristeratkaisuksi että osaksi eristevaippaa parantamaan kännykän ja muiden langattomien laitteiden signaalien pääsyä talon rakenteiden läpi.

Paloturvallisuus kipsilevyn luokkaa

Tuoteperheeseen kuuluvan SPU FR:n paloluokka on B-s1, d0. Se soveltuu kohteisiin, joissa lämmöneristeeltä vaaditaan erittäin hyvää palonkestoa.

”SPU FR:n on paloturva-ominaisuuksiltaan lähes palamattoman kipsilevyn luokkaa. Sitä voidaan käyttää suojaamattomana esimerkiksi ilmaraollisten P1-rakennusten seinärakenteissa”, Jormalainen havainnollistaa.

Lisätietoja:
SPU:n hallituksen puheenjohtaja Janne Jormalainen, SPU, janne.jormalainen@spu.fi, 050 556 2032

SPU: SPU Oy on suomalainen energiatehokkaiden eristysmateriaalien ja -ratkaisujen valmistaja. Yrityksen päätuotteet ovat sekä uudis- että korjausrakentamisessa käytettävät SPU Eristeet. SPU on Suomen markkinajohtaja passiivi- ja nollaenergiatalojen eristeratkaisuissa. Suomen lisäksi SPU Eristeitä myydään Skandinaviassa, Baltiassa ja Venäjällä. Lisätietoja: www.spu.fi