Toimihenkilökeskusjärjestö STTK

STTK: Raamisopimuksessa Suomi voittaa

Lehdistötiedote   •   Marras 25, 2011 15:18 EET

STTK:n hallitus käsitteli tänään työmarkkinoiden raamisopimukseen liittyvää liittojen neuvottelutilannetta. Hallitus antoi puheenjohtaja Mikko Mäenpäälle valtuudet allekirjoittaa keskusjärjestöjen välillä neuvoteltu palkat ja työelämän laatuasiat yhdistävä raamisopimus.

STTK:n osalta sopimusten kattavuus on erittäin laaja, vain muutamia aloja jää raamisopimuksen ulkopuolelle.
- Olen hyvin tyytyväinen siihen, että liittokohtaiset neuvottelut etenivät maaliin määräaikaan mennessä ja raamin toteutumisen ehdoksi asetettu kattavuus toteutuu lähes sataprosenttisesti STTK:n kentässä, puheenjohtaja Mikko Mäenpää sanoo.

Mäenpään mielestä kattavuus on kokonaisuudessaan niin suuri, että raamisopimus voidaan allekirjoittaa.
- Auki olevien alojen osalta pitää vielä pyrkiä jatkamaan neuvotteluja raamin pohjalta, hän patistaa.

Mäenpää painottaa raamin merkitystä tilanteessa, jossa maailman- ja eurotalouden näkymät ovat yhä mustemmat.
- Maailmantalous heiluttaa Suomeakin, mutta täällä on viisautta ratkoa yhteistyöllä asioita, joista voimme itse päättää. Työmarkkina-asiat ovat vahvasti omissa käsissämme. Raamiratkaisulla turvaamme työllisyyttä ja sen kautta kaikkien suomalaisten hyvinvointia, vahvistamme suomalaisten yritysten kilpailukykyä ja pidämme huolta palkansaajien ostovoimasta.

- Ongelma raamisopimuksessa on se, että se ei edistä miesten ja naisten välistä palkkatasa-arvoa. Tämä asettaa lisää painetta valtion ja järjestöjen yhteiselle samapalkkaisuusohjelmalle.

Mäenpää toivoo, että raamisopimus olisi uuden alku työmarkkinoilla pitkään jatkuneen vastakkainasettelun vähentämiseksi.
- Pieni maa ei pärjää törmäilemällä vaan yhteistyöllä. Raamisopimus antaa osaltaan mainiot eväät viedä Suomea läpi vaikeiden aikojen. Tällä ratkaisulla Suomi voittaa, Mäenpää kiteyttää.