OP-Pohjola-ryhmä

Suhdannekatsaus: Hyvää talouskasvua kolhuista huolimatta

Lehdistötiedote   •   Kesä 01, 2011 11:08 EEST

Maailmantalouden kasvu hidastuu tänä vuonna hieman aiempia odotuksia enemmän, mutta säilyy silti hyvänä. Ensi vuoden kasvunäkymät ovat ennallaan.

Kasvua on jarruttanut ennen kaikkea kallistunut öljy. Öljyn korkein hintapiikki lienee tältä vuodelta kuitenkin ohi, ja kallistuneen öljyn vaikutus maailmantalouden kehitykseen jää tilapäiseksi.

Kallistuneet raaka-aineet vauhdittivat inflaatiota alkuvuonna. Inflaatiohuippu ohitetaan todennäköisesti  jo kesällä. Inflaatiohuolet eivät poistu täysin, mutta vähenevät jo syksyn mittaan olennaisesti.

Euroalueella talouden kohtuullinen kasvu ja inflaation pitäminen pidemmällä aikavälillä halutuissa rajoissa vaatii keskuspankkikoron nostamista edelleen. Arvioimme keskuspankin nostavan ohjauskorkoa noin kolmen kuukauden välein. Vuoden 2012 lopussa ohjauskorko on 2,5-3,0 prosenttia.

Yhdysvalloissa keskuspankki lopettelee poikkeustoimia ja aloittaa ohjauskoron nostot ensi talvena, mikä vahvistaa dollaria.

Suomessa talous kasvoi vuoden alussa voimakkaasti, eikä aiempia arvioita talouden kehityksestä ole tarve muuttaa olennaisesti.

OP-Pohjola-ryhmän ekonomistit julkaisevat suhdannekatsauksen kaksi kertaa vuodessa varsinaisten suhdanne-ennusteiden välissä. Katsauksessa tarkastellaan suhdanne-ennustetta tiiviimmin maailmantalouden ja Suomen talouden kehitystä. Suomen talouden ennusteita ei muuteta, ellei ole tarvetta muuttaa kokonaiskuvaa olennaisesti. Tällaisessa tapauksessa julkaistaisiin suhdanne-ennusteen päivitys.

Lisätietoja: pääekonomisti Reijo Heiskanen, p. 010 252 8354

Suhdannekatsaus, 2011 toukokuu

OP-Pohjola-ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, joka tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisen kokonaisuuden pankki-, sijoitus- ja vakuutuspalveluja. Ryhmän perustehtävänä on edistää omistajajäsenten, asiakkaiden ja toimintaympäristön kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta. Tavoitteena on tarjota markkinoiden paras ja monipuolisin keskittämisetujen kokonaisuus. OP-Pohjola-ryhmän muodostavat yli 200 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP-Pohjola osk tytär- ja lähiyhteisöineen, joista suurin on pörssinoteerattu Pohjola Pankki Oyj.