Orkla Suomi

Suomalainen ostaa punajuuret jouluruuhkassa

Lehdistötiedote   •   Joulu 23, 2015 12:47 EET

Punajuurisäilykkeiden ympärivuotisesta saatavuudesta huolimatta suomalaiset ostavat joulupöydän punajuuret jouluruuhkassa juuri ennen joulua. Felix-brändin punajuuret Turussa valmistavan Orkla Foods Finlandin punajuurimyynnistä 22 % tulee joulukuussa, ja joulukuun myynnistä peräti 30 % muutamalta päivältä ennen jouluaattoa.

Joulun ruokaostoksia voisi siis hyvin keventää hankkimalla punajuuret vaikkapa lokakuussa.

Punajuurien tuotanto alkoi heti kurkkusesongin päätyttyä syyskuun puolivälissä, kertoo tuotanto- ja laatupäällikkö Teija Paananen Orkla Foods Finlandilta. Punajuurituotteita valmistetaan aina kolmessa vuorossa, koska ison keittokattilan lämmittäminen sitoo energiaa, jota halutaan säästää mahdollisuuksien mukaan.

Punajuurisesonki Turun Urusvuoren tehtaalla on juuri päättymässä. Tänä punajuurisesonkina kokeiltiin myös veden uudelleenkäyttöä kuorimattoman ja keittämättömän punajuuren esipesussa. Tulokset vaikuttavat puhtaan veden säästämisen kannalta lupaavilta.

Valmiiksi kuorittu ja keitetty punajuuri helpottaa joulukiireitä ja syksyllä valmistetuissa punajuurissa säilyvät uuden sadon parhaat ominaisuudet. Vasta nostetuissa punajuurissa on korkeampi sokeri- ja alhaisempi tärkkelyspitoisuus kuin talven yli säilytetyissä.

Myös etikkapunajuuret voi paahtaa uunissa. Resepti löytyy resurssilinkistä.

Lisätietoja: Tuotanto- ja laatupäällikkö Teija Paananen, teija.paananen@orkla.fi, p. 020-785 4054.

Orkla Foods Finland myy ja markkinoi Suomessa useita vahvoja ja tunnettuja tuotemerkkejä: Abba, Ahti, Boy, Ekströms, Felix, Frödinge, FunLight, Grandiosa, Jacky, Kallen, Pastella, Paulúns, Risifrutti, Tiira ja Vesta. Orkla Foods Finlandilla on vihannes- ja kalasäilyketuotantoa Turussa, jonka lisäksi Lahdessa valmistetaan Jacky-tuotteita vielä vuoden 2015 loppuun saakka. Yrityksen liikevaihto vuonna 2014 oli 95,7 miljoonaa euroa, liiketoiminnan tulos 4,2 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa oli keskimäärin 180 työntekijää ja 19 kausityöntekijää. Orkla Foods Finland kuuluu norjalaiseen Orkla-konserniin.