Diske Oy

​Suomalainen startup-yritys julkaisee uuden palvelun ja lupaa ilmaista ravintotietoa kaikille

Lehdistötiedote   •   Helmi 01, 2016 07:50 EET

Täysin uudenlaisen terveydenhallintaohjelmiston ensimmäinen versio on julkaistu 29.1.2016. Fudbot on Diske Oy:n kehittämä pilvipalvelu, joka pyrkii aikanaan ottamaan harteilleen kaiken terveyteen liittyvän tiedon. Palvelu koostuu kolmesta erillisestä moduulista; ravinto, liikunta ja terveys. Fudbotin kohderyhmä tulee olemaan pääasiassa sairaalat, apteekit ja valmentajat, mutta palvelusta on julkaistu myös kuluttajaversio.

Palvelu löytyy osoitteesta www.fudbot.fi ja sitä voi kokeilla veloituksetta 30 päivän ajan. Sen jälkeen osa ohjelmasta lukkiutuu ja on tarjolla vain lisämaksusta. Suurin osa ravintoon liittyvistä ominaisuuksista pysyy kuitenkin ilmaisena.

”Meidän mielestämme terveys kuuluu kaikille. Lupasimme jo kehityksen alkuvaiheessa, että ateriageneraattorista tulee myös ilmainen versio. Luonnollisesti kehittämisestä on kiva saada myös rahaa ja pyrimme tarjoamaan rahalle myös vastinetta. Oman osamme aiomme kuitenkin kansanterveyden eteen tehdä ja tässä tapauksessa tuodaan ravintopuolta enemmän ihmisten ulottuville. Kun muut muuttavat palveluitaan maksullisiksi, niin me tasapainotetaan tätä ottamalla osasta hinta pois”, toimitusjohtaja ja pääkehittäjä Timo Kettunen sanoo.

Palvelua kehitetään koko ajan ja lähikuukausina onkin luvassa paljon tuttuja, mutta myös ennennäkemättömiä ominaisuuksia. Tällä hetkellä Fudbotista löytyy jo esimerkiksi perinteinen ruokapäiväkirja, mutta varsinainen uutuus on ruokageneraattori, joka osaa rakentaa ateriasuunnitelmia tyhjästä. Se generoi päivittäiset ateria käyttäjän henkilökohtaisten ominaisuuksien pohjalta ruokavaliosta riippumatta, oppii lempi- ja inhokkiruoat ja osaa näyttää ateriat niin lautas- kuin kämmenmallina, tai tarkempana makrojakaumana.

”Luonnollisesti lisäämme sinne perinteiset liikuntapäiväkirjat ja muut kilkkeet, mutta aiomme luoda myös paljon uudenlaisia työkaluja. Luvassa on muun muassa täysin uudenlainen treenigeneraattori ja henkilökohtaiset, unta tukevat ruokavaliot. Kunhan saamme ohjelmiston rekisteröityä myös Valviralle, niin se osaa ottaa huomioon myös yleisimmät lääkkeet ja sairaudet. Lisäksi sieltä löytyy jo tällä hetkellä englanninkielinen betaversio hakutyökalusta, joka löytää yli 300 000 reseptiä blogeista ympäri maailmaa”, pääohjelmoija Tuomas Soinne tiivistää.

Fudbot käyttää tällä hetkellä Finelin avointa dataa, mutta ruokatietokantaan on lähitulevaisuudessa luvassa useampikin iso päivitys. Palveluun pystyy luomaan rajattoman määrän seurantamoduuleita ja suunnitelmissa on myös mahdollisuus liittää siihen erilaisia aktiivisuusrannekkeita ja muita seurantalaitteita. Palvelun kuluttajaversio päivitetään toimintakuntoon lähikuukausien aikana ja - nykykäytännöstä poiketen - palvelu ei tallenna henkilötietoja.

”Emme tosiaankaan tallenna yksilöiviä henkilötietoja automaattisesti minnekään. Jos käyttäjä haluaa täyttää profiilinsa ja tallentaa henkilötietonsa palveluun, niin ne menevät kolmannen osapuolen ylläpitämään, EU:n tietoturvasäädökset täyttävään dataholviin talteen. Me emme näe niitä missään vaiheessa”, Kettunen summaa.

Diske Oy on nuori ja notkea yritys, jonka tarkoituksena on tuottaa pääasiassa visuaalisia ja innovatiivisia, mutta yksinkertaisia terveyteen, hyvinvointiin ja liikuntaan liittyviä ohjelmistoja sekä asiantuntijoille, että kuluttajille.