Biltema Suomi Oy

Suomalaiset valaisevat pihojaan aurinkoenergialla

Lehdistötiedote   •   Touko 12, 2014 11:02 EEST

Lämpiminä kesäiltoina vietetään mahdollisimman paljon aikaa ulkona. Suomalaiset suosivat nykyään aurinkoenergiaa pihoilla ja puutarhassa. Aurinkokennovaloa voi käyttää läpi kesän, mutta parhaimmillaan ekologinen led-valo on hämärtyvissä heinä-elokuun illoissa.

Istutusten ja kalusteiden lisäksi pihalle halutaan usein tuoda tunnelmaa erilaisilla valoratkaisuilla. Aurinkoenergialla toimivat valot ovat tulleet jäädäkseen suomalaisten puutarhoihin.

– Aurinkokennovalaisimet ovat hyvin suosittuja, sillä ne ovat sekä ekologisia että edullisia. Pienillä piha- ja kohdevaloilla saa puhallettua henkeä puutarhaan ja valaistua esimerkiksi pihapolkuja, Jarkko Salmi Biltemasta kertoo.

Aurinkokennovalaisimen voi ottaa käyttöön jo loppukeväästä, mutta parhaan hyödyn aurinkoenergiasta saa irti heinäkuusta alkaen. Tällöin päivänpaistetta on runsaasti valaisimen lataamiseen, mutta illat alkavat jo hämärtyä. Led-valot syttyvät automaattisesti pimeän laskeutuessa ja palavat keskimäärin 5-8 tuntia kesäaikaan.

– Vuosittain pieniä led-valoja myydään tuhansia kappaleita. Myynti on ollut runsasta jo alkukeväästä lähtien. Kauniit ilmat ovat vieneet ihmisten ajatukset puutarhan laittamiseen aikaisin tänä vuonna, Salmi pohtii.

Myös suihkulähteen saa aurinkoenergialla

Suihkulähde on hyvä keino tuoda persoonallisuutta vesielementeillä varustettuihin pihoihin. Markkinoilla on nykyään myös aurinkokennokäyttöisiä suihkulähteitä. Aurinkoenergia ei vaadi asennuksia, ja mitä aurinkoisempi päivä, sitä tehokkaammin lähteen pumppu toimii.

– Suomessa aurinkokäyttöinen suihkulähde on uusi juttu. Aurinkoenergian käyttäminen on kuitenkin nyt suosittua, joten uskon suihkulähteenkin löytyvän pian monen suomalaisen puutarha-altaasta, Salmi ennustaa.

Aurinkokennovalaisimet, pituus 370 mm, halkaisija 55 mm, 1,19 €, 14-1210
pituus 345 mm, halkaisija 115 mm, 2,49 €, 14-1211
pituus 320 mm, halkaisija 56 mm, 1,49, 14-1212
Aurinkokennokäyttöinen kohdevalo, 120 x 90 x 315 mm, 5,99 €, 14-1217