TeliaSonera

Suomen ensimmäinen 4G-verkko avautuu kaupalliseen käyttöön loppuvuonna

Lehdistötiedote   •   Marras 11, 2010 23:45 EET

Sonera aloittaa 4G-palveluiden kaupallisen tarjoamisen loppuvuoden aikana. Ensi vaiheessa palvelu käynnistyy Turussa ja ensimmäisillä laajennuksilla Helsingissä.

4G-verkkoa käytetään langattomaan tiedonsiirtoon kannettavalla tietokoneella ja 4G-modeemilla. Seuraavan sukupolven matkaviestinverkko tarjoaa ennennäkemättömän nopeaa tiedonsiirtoa, joka mahdollistaa mm. liikkuvan kuvan, vuorovaikutteisten tv-palveluiden ja monien ammattisovellusten vaivattoman käytön matkaviestinverkossa.

- Alan edelläkävijänä haluamme tuoda eturintamassa uuden tekniikan tarjoamia mahdollisuuksia asiakkaillemme. Liikkuvan laajakaistan kasvu on osoittanut että kaistan kysyntä kasvaa rajattomasti, ja 4G:llä voimme tarjota enemmän nopeutta ja kapasiteettia liikkuvaan tiedonsiirtoon, sanoo Soneran mobiilipalveluista vastaava Marek Hintze.

Turussa kesäkuussa 2010 käyttöönotettu Suomen ensimmäinen 4G-verkko avautuu loppuvuoden aikana pilottiasiakkaan Turun kaupungin lisäksi myös muille huippunopean liikkuvan laajakaistan käyttäjille. Samalla Helsingissä avataan ensimmäiset 4G-verkon laajennukset.

Markkinoilla olevat 4G-modeemit toimivat toistaiseksi vain 2,6 Ghz taajuudella, minkä vuoksi 1,8 GHz:n taajuudella rakennettavaa verkkoa voidaan hyödyntää vasta uusien päätelaitteiden tullessa markkinoille.

- Rakenname 4G-verkkoa molemmilla taajuuksilla. Kun uusia modeemeja tulee markkinoille, saavat asiakkaamme heti laajemman 4G-palvelualueen käyttöönsä, sanoo Marek HIntze.
Soneran 4G-tiedonsiirtopalvelut ja hintatiedot julkistetaan lähiaikoina.

Faktoja
4G-tekniikka tarjoaa nopeaa langatonta laajakaistapalvelua matkaviestinverkossa. 4G perustuu matkaviestinnän LTE-standardiin.
Sonera esitteli ensimmäisen 4G-yhteyden operaattoriverkossa joulukuussa 2009 ja avasi Suomen ensimmäisen 4G-verkon esikaupalliseen käyttöön Turussa 2.6.2010.
4G-verkon teoreettinen maksiminopeus on 100 Mbit/s. Normaalitilanteessa verkko yltää 20-80 Mbit/s nopeuksiin.
Suomessa 4G-verkoille on käytössä kaksi taajuutta, 1,8 GHz ja 2,6 GHz. Ensi vaiheessa käytettävät modeemit toimivat vain 2,6 GHz:n taajuudella. Useammilla taajuuksilla toimivia modeemeja odotetaan markkinoille keväällä 2011.

Lehdistöpalvelu 02040 60235