Suomen Maastohiihto ry

SUOMEN MAASTOHIIHTO ry

Lehdistötiedote   •   Marras 14, 2011 13:59 EET

Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry antaa lajiliitolle tiedon positiivisista dopigtestituloksista. Tämän jälkeen urheilijalla ja lajiliitolla on mahdollisuus pyytää B-näyteen analysointia. Mahdollisen B-näytteen analysoinnin tuloksen jälkeen urheilija ja lajiliitto antavat ADT:n valvontalautakunnalle selvityksensä asiasta.

ADT:n itsenäinen ja riippumaton valvontalautakunta käsittelee ja ratkaisee sille esitettävän näytön perusteella, onko kyseessä urheilun säännöstöjen vastainen dopingrikkomus sekä antaa lausuntonsa seuraamuksesta. Tämän jälkeen lajiliitto päättää mahdollisista seuraamuksista.

Suomen Maastohiihto ry pitää erittäin tärkeänä, että pyritään selvittämään, mikä on totuus julkisuudessa olleessa dopingrikkomusepäilyssä. Vastuu asian selvittämisestä on ADT:n valvontalautakunnalla.

Suomen antidopingsäännöstön mukaan dopingrikkomuksesta päättävän organisaation on tiedotettava julkisesti päätöksestään viimeistään kaksikymmentä (20) päivää sen jälkeen, kun se on tehnyt päätöksensä dopingrikkomusta koskevassa asiassa.

Suomen antidopingsäännöstön mukaan lajiliiton ja sen edustajien on pidettävä saamansa tiedot salassa, kunnes lajiliitto saa julkisesti tiedottaa asiasta.

Suomen Maastohiihto ry ei voi Suomen Antidopingsäännöstön määräyksistä johtuen toistaiseksi tiedottaa asiasta enempää.

Reijo Alakoski

Suomen Maastohiihto ry:n puheenjohtaja