NCC-yhtiöt

Suomen NCC:n alkuvuosi positiivinen

Lehdistötiedote   •   Elo 19, 2013 13:36 EEST

Vahva tilauskanta antaa hyvät lähtökohdat tulevalle.

Suomen NCC:n liikevaihto toisen neljänneksen lopussa oli 420,5  (386,1) miljoonaa euroa. Tilauskanta oli 901,5 (1.008,7) miljoonaa euroa ja uusia töitä saatiin 491,5 (439,6) miljoonan euron arvosta. Liiketulos oli 5,0 (4,9) miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä oli 2 873 (2 861). Lisäksi NCC palkkasi noin 400 nuorta harjoittelijoiksi ja kesätöihin.

Rakennustoiminnassa tilauskanta hyvällä tasolla - tulos parani
NCC:n rakennustoiminnan (sisältää Pietarin ja Baltian) liikevaihto 1.1. – 30.6.2013 oli 372,1 (338,0) miljoonaa euroa. Sekä liikevaihto että liiketulos, 5,2 (0) miljoonaa euroa, kasvoivat. Tilauskantaa kertyi 729,8 (709,1) miljoonaa euroa. Uusien töiden määrä oli 446,2 (374,8) miljoonaa euroa.

NCC:llä oli rakenteilla yhteensä 5.298 asuntoa, joista 1.816 Pietarissa ja Baltiassa.

- Vahva tilauskanta ja parantunut tulos antavat hyvät lähtökohdat tulevalle. Aktiivisen kehitystyön tuloksena on useita isoja hankkeita käynnissä. Markkinatilanne on epävarma, mutta jatkamme jo käynnissä olevia operatiivisen toiminnan parantamisohjelmia kilpailukykyämme edelleen parantaaksemme, NCC Rakennus Oy:n toimitusjohtaja Harri Savolainen toteaa.

Asuntomyynti sujui kohtuullisesti
NCC:llä oli rakenteilla omaan tonttivarantoon perustuvia asuntoja 1.543 kappaletta. Asuntomyynti sujui toisella vuosineljänneksellä kohtuullisesti, huolimatta 1.3. voimaan tulleesta varainsiirtoverolain muutoksesta. Myynnissä oli 502 asuntoa, joista 98 oli valmiita. Myös sijoittajamyynti sujui hyvin. Kokonaisuudessaan myyntimäärät ylittivät edelleen selvästi aloitusten määrän.

Toimitilakehittäminen aktiivista
Toimitilojen vuokralais- ja sijoittajamarkkinoilla on edelleen kysyntää. Kauden aikana valmistui kolme toimistotaloa ja käynnissä oli kaksi toimistohanketta pääkaupunkiseudulla sekä kauppakeskushankkeet Hämeenlinnassa ja Tampereella. Toisen vuosineljänneksen aikana käynnistettiin Suomen ensimmäisen XXL-urheilutavaratalon myymälän rakentaminen Vantaalle sekä - osana Vallilan alueen kehittämistä - Amer Sportsin pääkonttorin rakentaminen Helsinkiin.

NCC ja Citycon aloittivat Espoon Matinkylässä sijaitsevan kauppakeskus Ison Omenan kehityshankkeen, 50 prosentin osuuksin. Hankkeen myötä Ison Omenan vuokrattava pinta-ala lisääntyy yli 25 000 neliömetrillä. Kauppakeskuksen laajennusosa valmistuu kokonaisuudessaan loppukesällä 2016.

Lisäksi NCC ja Skanska saivat Vantaan kaupungilta Kivistön kaupunkikeskuksen suunnitteluvarauksen, sisältäen noin 100.000 kem2 liike- ja palvelutiloja sekä asumista.

Myöhäinen kevät vaikutti Roadsin toimintaan
Kokonaismarkkinoiden volyymikehitys sekä kiviaines- että asfalttiliiketoiminnassa on vuonna 2013 ollut nihkeää. Yleisestä taloustilanteesta johtuen kokonaismarkkinoiden odotetaan jäävän edellisvuotta alhaisemmalle tasolle. Heikon markkinakehityksen lisäksi myöhäinen kevät heijastui NCC Roadsin volyymeihin. Asfalttikauden käynnistyttyä urakat ovat edenneet suunnitellusti ja tilauskanta on tyydyttävällä tasolla.

NCC:n avainluvut Q2/2013 (pdf)

Lisätietoa:
NCC Rakennus Oy, toimitusjohtaja Harri Savolainen, puh. 010 507 5400

NCC on yksi pohjoismaiden johtavista rakennus- ja kiinteistökehitysyrityksistä. Sen vuosittainen liikevaihto on n. 6,6 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 18 000. NCC-yhtiöitä Suomessa ovat NCC Rakennus Oy, NCC Asuminen, NCC Property Development Oy ja NCC Roads Oy. NCC-yhtiöiden vuotuinen liikevaihto Suomessa on lähes miljardi euroa ja henkilöstömäärä noin 2 900. www.ncc.fi