Syöpäjärjestöt

Suomessa sata syöpädiagnoosia päivittäin – neljäkymmentä voitaisiin estää

Lehdistötiedote   •   Helmi 01, 2011 14:04 EET

Suomessa joka vuosi sairastuu 27 000 ihmistä syöpään. Tämä merkitsee sitä, että jokainen arkipäivä yli sata suomalaista saa lääkäriltä diagnoosin syövästä.

Maailman syöpäpäivää vietetään 4. helmikuuta. Maailman syöpäpäivän näyttävin tapahtuma on New Yorkissa, jossa Empire State Building valaistaan oranssiksi ja siniseksi. Tapahtuman järjestää Amerikan Syöpäyhdistys.

Maailman syöpäpäivän teemana on, että syöpä on ehkäistävissä oleva sairaus.

Suomen Syöpäyhdistys on 140 000 jäsenen kautta Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä. Suomen Syöpäyhdistyksen 17 jäsenjärjestöä tarjoavat tietoa syövän ehkäisystä ja tukea potilaille eri puolella Suomea Ahvenanmaalta Utsjoelle. Yhdistys ylläpitää Suomen Syöpärekisteriä ja on rekisterin tutkimustiedon avulla arvioinut, mitä tapahtuu tulevaisuudessa niille sadalle suomalaiselle, jotka saavat päivittäin syöpädiagnoosin.

- Suomessa neljäkymmentä syöpää sadasta voidaan estää kokonaan, sanoo Suomen Syöpäyhdistyksen pääsihteeri, lääketieteen ja kirurgian tohtori Harri Vertio.

- Tiedämme myös estämisen keinot melko hyvin. Jos Suomessa ei kukaan polttaisi, jäisi 15 päivittäistä syöpädiagnoosia kertomatta. Tämän takia tupakaton yhteiskunta on syövän ehkäisyn näkökulmasta erittäin järkevä tavoite.

Jos kukaan ei polttaisi itseään auringossa, jäisi päivittäin kolme syöpädiagnoosia saamatta. Jos kaikki naiset pysyttelisivät lähellä normaalipainoa ja liikkuisivat paljon, jäisi neljä syöpädiagnoosia päivässä pois – niistä useimmat olisivat rintasyöpiä.

Syövän seulontojen ansiosta voidaan päivittäin ehkäistä yksi tai kaksi syöpää.

Hankalin arvioitava on ravitsemuksen ja syövän suhde. Tuoreessa arviossa on esitetty kaksi lukua. Jos kaikkien painoindeksi olisi normaalin rajoissa, syövistä vältettäisiin 17. Jos taas kaikki söisivät sen mukaan, mitä tiedämme syövän ja ravitsemuksen suhteista, ehkäistyisi 26 syöpää.

Mitä sitten tapahtuu niille, jotka sairastuvat?

- Sadasta potilaasta 65 selviää hengissä seuraavat viisi vuotta ja 35 menehtyy. Sairaudesta selvinneistä 55 paranee kokonaan, mutta kymmenellä hoidot jatkuvat tai syöpä ilmenee uudelleen.

Suomi on syövän hoitotulosten perusteella yksi maailman kärkimaita. Vertio pitää tärkeänä, että ehkäisyn annetaan neuvontaa ja kuntoutusta sairastuneille niin, että he selviävät taudistaan hyvin.

- Kuntoutumiseen saa tukea 12 potilasta sadasta. Lisäksi monet ohjautuvat Syöpäjärjestöjen neuvontapalveluiden piiriin. Syöpäjärjestöjen verkkosivujen kautta tukea on hakenut viimeisten puolen vuoden aikana yli puoli miljoonaa yksittäistä kävijää. Heistä useimmat ovat omaisia ja läheisiä, Vertio sanoo.

Tulevaisuus lupaa tehoja myös hoitoihin:

- Yksi arvio on, että seuraavan kymmenen vuoden aikana hoidot tehostuvat kymmenen prosenttia. Jokaiselle syöpäpotilaalle on siis luvassa lisää syntymäpäiviä, Harri Vertio lupaa.

Lisätietoja:

Pääsihteeri Harri Vertio, LKT, puh. 09 1353 3210 ja 050 567 7558

Viestintäpäällikkö Satu Lipponen, 050 563 4558

Suomen Syöpäyhdistys on tänä vuonna 75 vuotta täyttävä kansanterveysjärjestö, joka on Maailman syöpäunionin UICC:n jäsenjärjestö Suomessa. Yhdistyksen pääsihteeri Harri Vertio on toista kautta Maailman syöpäunionin hallituksessa. UICC palkitsee vuosittain parhaan jäsenjärjestönsä esimerkiksi muille. UICC nimesi Suomen Syöpäyhdistyksen maailman parhaaksi jäsenjärjestökseen, kun palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2004. UICC:llä on 120 maassa 400 jäsenjärjestöä.